fbpx

Над 20% от износа на ЕС застрашен от тарифите на Тръмп

В рамките на няколко дена – от петък до днес, президентът на САЩ Доналд Тръмп отново предизвика хаос, заплашвайки да засили търговската си война, препоръчвайки 50% мито върху стоки от Европейския съюз, считано от 1 юни, което доведе до срив на европейските акции.Два дена по-късно, след разговор с председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, Тръмп преосмисли позицията си, като отмени датата 1 юни, обявявайки, че ще удължи времето за преговори до 9 юли.

На този фон Ройтерс очертават картината на европейския изднос за САЩ, посочвайки икономическите сектори, които ще бъдат най-много засегнати от прекомерно увеличени тарифи.

Съединените щати са най-големият експортен партньор на ЕС през 2024 г., съставлявайки 20,6% от износа, сочат данни на Евростат, цитирани от агенцията.

Лекарствените и фармацевтичните продукти са най-изнасяната група от ЕС за САЩ през 2024 г., следвани от моторни превозни средства, самолети и свързано с тях оборудване.

Трите най-големи износители за Съединените щати от ЕС са Германия, която е изнесла стоки на стойност 161 милиарда евро, Ирландия със 72 милиарда евро и Италия с 65 милиарда евро.

ЕС е изнесъл фармацевтични продукти и медикаменти за САЩ на стойност около 120 милиарда евро.

Въпреки че администрацията на Тръмп първоначално пощади фармацевтичните продукти от реципрочни тарифи в „Деня на освобождението“, не беше ясно дали индустрията ще продължи да бъде защитена от тях след изявлението на Тръмп в петък.

Някои от водещите фармацевтични компании в ЕС са: Novo Nordisk, Bayer, Roche, Novartis.

Автомобилни производители

САЩ са вторият по големина пазар за износ на автомобили от ЕС, представляващ 22% от износа на превозни средства от ЕС през 2024 г. по стойност, според данни на автомобилната индустриална група ACEA.

Автомобилни производители, включително Mercedes-Benz, Stellantis и Volvo Cars, оттеглиха финансовите си прогнози за 2025 г., позовавайки се на несигурността, причинена от търговската политика на САЩ.

Германската Volkswagen Group е силно изложена на тарифите, тъй като нейната премиум марка Audi не се произвежда в САЩ, въпреки че компанията заяви, че планира да обяви място за производство на някои от най-продаваните си модели на пазара тази година.

Самолети и самолетно оборудване

Базираната в Тулуза компания Airbus е вторият по големина износител на Франция и доставя около 12% от своите самолети в Съединените щати, някои от които се сглобяват локално, според данни на Cirium.

Сред най-големите доставчици на Airbus и Boeing е CFM International, най-големият производител на двигатели в света по обем, съсобственост на френската Safran и GE Aerospace.

Двигатели и части за моторни превозни средства

Наред с автомобилите и самолетите, Европейският съюз доставя и много автомобилни части и двигатели в САЩ. Компаниите, потенциално засегнати от тарифите, биха могли да включват MTU Aero Engines, която освен производството на военни самолетни двигатели, ремонтира и поддържа търговски двигатели.

Някои европейски компании, произвеждащи автомобилни части, включително двигатели и мотори: Steyr Motors, MTU Aero Engines, DEUTZ.

Алкохол

От алкохолните напитки на стойност около 9 милиарда евро, които ЕС доставя на САЩ, европейските спиртни напитки са за 2,9 милиарда евро през 2024 г., според търговската група spiritsEurope.

Американските компании за спиртни напитки също са инвестирали в Европа и в цялата верига за доставки на сектора, така че евентуално сътресение излага на риск работните места, съобщава SpiritsEurope пред Ройтерс.

Някои от най-големите европейски производители на алкохол: нидерландската пивоварна Heineken, британският производител на спиртни напитки Diageo, собственик на много европейски марки, производителят на бира Carlsberg

Козметика

Износът на парфюми, етерични масла, козметика и тоалетни принадлежности за Съединените щати възлиза на 10,47 милиарда долара през 2024 г., според базата данни на ООН Comtrade. От това, износът на френска козметика за САЩ, от компании като L’Oreal, съставлява около 2,5 милиарда евро годишно.

Луксозни стоки

Най-големите групи в сектора продават приблизително една четвърт от продуктите си на американски потребители, докато експозицията сред по-малките марки варира – от 14% при компанията за връхни дрехи Moncler до 46% при производителя на сандали Birkenstock.

Френската луксозна индустрия – най-голямата в света – осигурява работа на над 600 000 души.

Анализатори на S&P посочват луксозния сектор като един от най-засегнатите на американските тарифи, тъй като компаниите имат само ограничена възможност да преместят производството си в Съединените щати.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"