Очакваната загуба на авиоиндустрията през 2021 година е 51,8 млрд. долара, което е влошена прогноза спрямо априлската оценка от 47,7 млрд. долара. Прогнозите за загубите през 2020 г. са преработени до 137,7 млрд. долара (от 126,4 млрд. долара). Сумирано, общите загуби на индустрията през 2020-2022 г. се очаква да достигнат 201 милиарда долара.
На този фон Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) обяви най-новите си прогнози за финансовите резултати на авиоиндустрията, показващи подобрени резултати въпреки продължаващата криза COVID-19.
Очаква се нетните загуби в индустрията да намалят до 11,6 млрд. долара през 2022 г.
Търсенето се очаква да достигне 40% от нивата на 2019 г. за 2021 г., като се повиши до 61% през 2022 г.
Общият брой пътници се очаква да достигне 2,3 милиарда през 2021 г., като ще нарасне до 3,4 милиарда през 2022 г., което се доближава до нивата от 2014 г. и значително под 4,5 милиарда пътници през 2019 г.
„Мащабът на кризата заради COVID-19 за авиокомпаниите е огромен. През периода 2020-2022 г. общите загуби могат да надхвърлят 200 милиарда долара. За да оцелеят, авиокомпаниите са намалили драстично разходите и са адаптирали бизнеса си към всички налични възможности. Ние сме далече от най-дълбоката точка на кризата. Въпреки че сериозните проблеми остават, пътят към възстановяването се очертава. Авиацията отново демонстрира своята устойчивост“, заявява Уили Уолш, генерален директор на IATA.
По думите му хората не са загубили желанието си да пътуват, но те са възпрепятствани от международните пътувания поради ограничения, несигурност и сложност.
„Все повече правителства виждат ваксинациите като изход от тази криза. Напълно сме съгласни, че ваксинираните хора не трябва по никакъв начин да ограничават свободата си на движение. Всъщност, свободата на пътуване е добър стимул за повече хора да бъдат ваксинирани. Правителствата трябва да работят заедно и да направят всичко по силите си, за да гарантират, че ваксините са достъпни за всеки, който ги иска“, казва още Уолш.
Приоритети за правителствата трябва да бъдат възстановяването на глобалната свързаност, 11,3 милиона работни места (преди COVID-19) в авиационната индустрия и 3,5 трилиона долара БВП, свързани с пътувания и туризъм.