fbpx

Неравномерната търговска сделка на ЕС с Тръмп ще бъде краткотрайна

Търговските преговарящи от Европейския съюз може незабавно да отпразнуват успеха, който са постигнали, сключвайки сделка с Доналд Тръмп. Ако е така, въпросът би трябвало да бъде: Ако това се приеме за успех, как би изглеждал провалът, отбелязва Ройтерс в свой коментар за сделката ЕС-САЩ.

Финансовите пазари и европейските индустриални лидери несъмнено ще въздъхнат с облекчение от споразумението, обявено в неделя от президента на САЩ и неговия колега от Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Основните износители на континента могат да основават своите инвестиционни и търговски планове на 15% такса върху продукцията си за САЩ, приета от Комисията. Това е много по-ниско от 30% таксата върху европейските стоки, която Тръмп обеща да наложи на 1 август при липса на сделка, което от своя страна беше по-малко от предишната заплаха от 50%.

Важно е да се отбележи, че ставката се прилага за европейските автомобили, които се присъединяват към произведените в Япония превозни средства, избягвайки 25% такса върху вноса на автомобили от САЩ, както и за фармацевтичните продукти и полупроводниците на континента, които в противен случай може би щяха да бъдат подложени на наказателно третиране, специфично за сектора. Сделката също така позволява на европейците да отложат контратарифите и други мерки, които са планирали. Поне известна степен на несигурност е разсеяна.

Въпреки това, нивото на митата все още се равнява на капитулация от страна на Брюксел. То трябва да се сравнява не със заплахите на Тръмп, а със средната ставка от 1,47%, която преди това се прилагаше за европейски стоки, преминаващи Атлантика. Само преди два месеца няколко правителства от ЕС предупреждаваха, че 10% обща такса, подобна на тази, която Обединеното кралство беше получило, би била червена линия, която би трябвало да предизвика някаква форма на отговор.

В допълнение към добавените търговски търкания, ЕС обеща и да внася повече енергия – харчейки 250 милиарда долара годишно за американски петрол и газ – и би могъл да инвестира около 600 милиарда долара в Щатите. Това поне е тълкуването на сделката от Тръмп. Не е ясно дали тези цифри представляват постепенни суми или какъв срок е имал предвид президентът. Колкото и да са неясни, тези обещания на ЕС поне не изглеждат много обвързващи.

И все пак неясното споразумение подсказва също, че съобщението от неделя едва ли ще е последната дума. Дори при по-ниска ставка, тарифите ще навредят на американската икономика. Те или ще донесат така необходимите приходи – източник на гордост за министъра на финансите Скот Бесент – или ще намалят вноса. Но те не могат да постигнат и двете едновременно. И ако предприятията от ЕС увеличат инвестициите си в САЩ, произтичащите от това капиталови потоци ще бъдат в ущърб на търговския баланс. Всичко това означава, че търговският излишък на ЕС със САЩ, който достигна 198 милиарда евро стоки миналата година, частично компенсиран от дефицит от 109 милиарда евро по услугите, може да не се свие много през следващите години.

Когато импулсивният и непредсказуем президент вече не може да отрича разрушителното въздействие на своите тарифи, той ще се изкуши отново да обвини американските търговски партньори. Озадачаващо е, че ЕС, най-голямата търговска сила в света, не е успял да разбере, че най-добрият начин за борба с тормоза е да отстояваш позицията си.

Ройтерс припомня и някои от коментарите след сключване на сделката

Мисля, че това е най-голямата сделка, сключвана някога“, заявява президентът на САЩ Доналд Тръмп.

По думите му митото от 15% се прилага за европейски автомобили, а 50% мито за стомана и алуминий ще остане в сила. Фон дер Лайен обаче обяснява, че митото ще бъде намалено и ще бъде въведена квотна система. Тя уточнява още, че 15% мито ще се прилага и за полупроводници и фармацевтични продукти, които са предмет на секторни разследвания от страна на САЩ.

Фон дер Лайен изтъква, че двете страни са се споразумели да премахнат всички мита за определени продукти, включително самолети и компоненти, определено полупроводниково оборудване и селскостопански стоки.

По думите на председателя на ЕК, ЕС ще придобива петрол, втечнен природен газ и ядрено гориво на стойност 250 милиарда долара годишно в продължение на три години.

244111921722mz




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"