fbpx

Нов анализ очертава трудния преход към електроавтомобили в ЕС

Доклад на Центъра за европейски политически изследвания (CEPS), подкрепен от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) и допълващ заключенията на експерти, изследователи и заинтересовани страни, разглежда ключови бариери и решения за напредък в прехода към електрически превозни средства, с фокус върху леките автомобили и микробусите.

В документа се посочва, че : „Този преход изисква значителна трансформация на съществуващите вериги за доставки и създаване на стойност, което ще се отрази и на видовете работна ръка и умения, необходими в индустрията. Променящите се приходи и структури на разходите, както и конкурентоспособността на автомобилната индустрия на ЕС, ще определят дали продажбите на електрически превозни средства (EV) могат да компенсират очаквания спад в приходите от превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ICEV).

Европа се намира в критичен повратен момент в прехода, тъй като недостатъчната инфраструктура за зареждане, високата обща цена на притежание и ограниченото потребителско доверие продължават да препятстват навлизането на електрически превозни средства в специфични сегменти и пазари на превозни средства. От своя страна средната възраст на превозните средства по нашите пътища се увеличава.

Нуждите от финансиране на индустриалната и благоприятстващата рамка, посочени в доклада, правят мащаба на предизвикателствата на прехода още по-очевиден. Създаването на достатъчна верига за доставки и постигането на мащаб на производството ще бъде от ключово значение за осигуряване на дългосрочна конкурентоспособност.

Сред някои от ключовите предизвикателства, акцентирани в доклада, са:

По-високи производствени разходи за електрически превозни средства: Анализът на CEPS установява, че средните цени на електрическите превозни средства от приблизително 45 000 евро са необходими за поддържане на настоящите ценови структури, докато средната готовност на потребителя да плати е само 20 000 евро.

Рискове за европейската добавена стойност: Тъй като производствените процеси и веригите за доставки се различават между електрическите превозни средства с батерии и тези с двигател с вътрешно горене, добавената стойност в ЕС при производството на превозни средства спада от 85–90% за двигателите с вътрешно горене до 70–75% за електрическите превозни средства.

Мащаб на инвестициите в производството на батерии в ЕС: До 70% от батерийните клетки, използвани в ЕС, се произвеждат в Китай. За изграждането на самодостатъчна индустрия за батерии в ЕС са необходими приблизително годишни инвестиции от около 42 милиарда евро до 2030 г.

Пречки пред зарядната инфраструктура: Необходими са около 172 милиарда евро инвестиции до 2030 г., за да се отговори на търсенето, но административните пречки, като например тежките процеси за издаване на разрешителни и свързване към мрежата, възпрепятстват по-бързото внедряване.

Развитие на уменията: Въпреки че разширяването на производството на електрически превозни средства може да генерира нови възможности за заетост на местно ниво, то може да не е достатъчно, за да компенсира напълно загубата на работни места във веригите за доставки на двигатели с вътрешно горене и производствените линии. Тъй като много умения са преносими, повишаването на квалификацията и преквалификацията ще бъдат важни.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"