fbpx

Нова изненада за бизнеса се появи в проекта на Бюджет 2026

Излезе проектът на бюджет. Скоростно се връща една глупост, която преди 5-6 години беше отменена след силно недоволство от бизнеса. Т.нар. СУПТО „Софтуер за управление на продажбите в търговските обекти“ – задължително ползване на държавно-одобрен софтуер в търговски обекти.

Това написа в „Х“ съпредседателят на Да, България и депутат от групата на ПП-ДБ Божидар Божанов, минути, след като Министерството на финансите публикува проекта на Бюджет 2026.

Аргументите против това (СУПТО, б.р.) са десетки. Проблемите бяха стотици. И затова беше отменено. Сега се връща без срок за подготовка. Влиза в сила от 1-ви януари. Поредна анти-бизнес мярка. Нула реформи, само още тормоз, изтъква още Божанов.

И колегата съпредседател на Божанов – Ивайло Мирчев, изрази възмущението си с публикация във фейсбук:

„Току-що в проекта за бюджет управляващите опряха пистолет в лицето на бизнеса. Предлага се въвеждане на държавно одобрен софтуер за търговските обекти – СУПТО. Т.е. всички търговски обекти да инсталират за няколко седмици нов софтуер за отчитане на продажбите. Това е абсолютно невъзможно.

Не мога да повярвам, че МФ счита въвеждането на СУПТО за няколко седмици за реалистична възможност. Целта по-скоро е това да се използва за димка, за да минат другите безумия в този бюджет – вдигане на осигуровките и макс. осигурителен доход, данък дивидент и т.н. Каквато и да е причината за появата на СУПТО, едно е сигурно – ако този бюджет бъде приет, ни чака дългова спирала, спъване на бизнеса по всякакъв начин и атака върху зараждащата се средна класа.

Преди няколко месеца се видя, че актуализацията на касовите апарати не можа да влезе в срок и съответно НАП започнаха да си затварят очите, давайки допълнителни срокове. Особеното обаче е, че един касов апарат се актуализира с помощта на еднократна външна команда и сваляне на фърмуера през облачна услуга, което става автоматично и не изисква пряката намеса на сервизен инженер на място. Касовият апарат е автономна система, която е затворена и се поддържа в точно определен вид според правилата и одобрението на Българския институт по метрология. Там всичко става бързо и по утъпкана технология. И въпреки това имаше трудности, забавяне и продължени срокове.

В същото време СУПТО е много по-разнообразен и се актуализира често спрямо възникналите изисквания за нови процеси и бизнес модели. В този случай имаме един дълъг процес на подготовка, адаптация и одобрение на софтуера спрямо изискванията, необходимо е той да бъде включен в някакъв регистър – съществуващ или нов – и последващото му внедряване, което обаче не може да бъде като при касовите апарати с една команда и актуализация през облака. То може да стане само с помощта на дългосрочен процес на внедряване, който ще отнеме много повече време, усилия и ресурси. В най-добрия случай това е възможно за 12 месеца.

Извънредното изискване за СУПТО се появява докато върви адаптиране на целия този софтуер според изискванията за преминаване в евро. По този начин самата държава поставя фирмите в невъзможност да изпълнят изискванията, а чуждите фирми – в още по-голяма трудност, тъй като едно производствено предприятие с търговски точки или голям ERP софтуер няма възможност за един месец да направи тези промени, да влезе в онзи списък и да ги внедри.

Цялото това нещо поставя бизнеса пред опцията да бъде глобяван поради невъзможността да изпълни тези безумни изисквания. От своя страна изискванията се появяват без време за подготовка на производителите и без предупреждение.“

Преди пет години, по повод тази система, Българската стопанска камара публикува становище на адвокатска кантора, че регистрационният режим на СУПТО е незаконен. Публикуваме част от текста:

„Един от фокусите на недоволството, особено от страна на софтуерния бизнес, е в т.нар. регистрационен режим на СУПТО, който е въведен чрез изискванията на Приложение №29 и гл.7б от наредбата („Изисквания към производителите и разпространителите на СУПТО“). Разработчиците с основание критикуват режима, изтъквайки, че:

  • В наредбата и практиката по прилагането й се налагат изисквания, свързани с конкретния начин на работа на софтуера, което е нецелесъобразно
  • Изискванията се базират на свободни интерпретации и тълкувания от страна на НАП
  • Регистрационният режим се е извратил в лицензионен, при който органът по приходите свободно преценява чий бизнес да „пусне“ и може да смачка всеки.

По този повод се наложи да разгледаме задълбочено този режим за регистриране на софтуер в Наредба Н-18.

Оказва се, че „регистрационният режим“ е просто незаконен.

Всъщност внимателният прочит на чл. 118 от Закона за ДДС, в чието изпълнение е приета Наредба Н-18, показва, че сам по себе си „регистрационният режим“ за СУПТО противоречи на редица закони. Самият ЗДДС не предвижда регистрационен режим, а такъв се въвежда с наредбата, което не може да се случва с подзаконов нормативен акт. А, ако проследим и практиката на НАП по приложението на регистрациите, почваме да се питаме дали няма и елементи на лицензионен режим, който е напълно недопустим в случая. Отделно от това, начинът, по който е структурирана възможността за защита от незаконните актове на органите по приходите, е в противоречие с редица процесуални права на засегнатите частни лица.“

А иначе проектобюджетът (първият разписан в евро) предвижда 3% дефицит и поемане на рекордните €10 млрд. (20 милиарда лева) нов дълг. Потвърждава се вдигането на данък върху дивидента от 5 на 10%, както и осигурителната вноска с нови 2 пп.

Сред мерките на проекта са още:

  • Разширяване на обхвата на стоките с висок фискален риск;
  • Разширяване на системата за електронно проследяване на движението на транспортните средства, превозващи стоки с висок фискален риск;
  • Въвеждане на задължение за електронно отчитане на приходите от продажби чрез използване в търговските обекти на одобрен от НАП софтуер за управление на продажбите;
  • Продължаващо действие на въведения от 01.05.2025 г. нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и 8 тютюневите изделия с цел поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия;
  • От 1 януари 2026 г. увеличение на променливата част на таксата от Закона за хазарта за лицензиите за организиране на хазартни игри от 20 на сто на 25 на сто.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"