fbpx

Нови правила защитават водородните европроекти от китайската конкуренция

Европейската комисия изработва по-строги правила, с които да се гарантира, че финансирането от ЕС за водородни проекти е от полза за европейските компании. Това се прави в контекста на изразените опасения от местни индустрии относно евтиния китайски внос, съобщава Ройтерс.

Този месец ЕС ще стартира следващия си кръг от финансиране за проекти за зелен водород, докато Брюксел се опитва да даде тласък на местна индустрия за производство на горивото.

Междувременно ЕС втвърди позицията си по отношение на други зелени технологии от Китай, налагайки вече тарифи върху електрическите превозни средства, които според него се възползват от прекомерни субсидии.

Европейските производители на електролизатори, машини, които използват електричество за разделяне на вода за производство на водород, предупредиха Брюксел, че не могат да се конкурират с по-евтините китайски производители. Те искат ЕС да ги защити, като добави критерии, които биха облагодетелствали местните фирми към евросхемата за финансиране на Hydrogen Bank, нещо, по което в момента се работи на най-високо ниво.

Ще гарантирам, че следващият търг ще бъде различен. Ще имаме ясни критерии за изграждане на европейски вериги за доставка на електролизери“, заявява комисарят по въпросите на климата Уопке Хоекстра в реч в Технологичния университет в Айндховен, цитиран от Ройтерс. „Ако европейската киберсигурност и безопасност не могат да бъдат гарантирани, ако данните на хората и нашите компании не могат да бъдат гарантирани, компаниите не могат да получат подкрепа“, изтъква Хоекстра, добавяйки, че докато Европа има добро присъствие в производството на електролизери, Китай пренасища пазара на по-ниски цени цени.

Еврокомисарят не уточнява дали правилата ще забранят проекти, използващи чуждестранно оборудване, да получават субсидии от ЕС. Представител на ЕС е заявел пред Ройтерс, че критериите все още се финализират.

През април ЕС отпусна 720 милиона евро за седем проекта на ЕС за водород. По това време източници от индустрията са споделили пред агенцията, че ниските оферти от някои успешни проекти показват, че те ще използват по-евтино китайско оборудване. Документ, видян от Ройтерс, показва, че около една четвърт от проектите, които са кандидатствали за финансиране, планират да доставят своите електролизатори извън ЕС. Други 25% планират да използват комбинация от оборудване, произведено в ЕС и извън ЕС.

По думите на Хоекстра ЕС няма за цел да прекъсне връзките си с Китай, но ще предприеме действия, когато смята, че конкуренцията е нелоялна. „Европа трябва да противодейства на китайските субсидии за електрически автомобили, които иначе биха изпреварили нашите европейски марки.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"