fbpx

Нови рекорди на китайския автомобилен пазар

Продажбите на автомобили в Китай запазват темпото си на растеж през 2024 г., тъй като продажбите на електрически превозни средства и плъгин хибриди на най-големия автомобилен пазар в света са достигнали рекордно високо ниво. Това става на фона на брутална ценова война и със субсидирани обмени за покупки на по-екологични превозни средства, отбелязва анализ на Ройтерс.

Изключителният ръст в Китай в до голяма степен глобална EV среда, която е в застой, означава шанс за местните лидери като BYD, Geely и Xiaomi и ускорява турбуланциите на индустрията в рамките на конкурентен пазар. Това облагодетелства и Tesla, чиито продажби в Китай достигат рекорд през 2024 г., противопоставяйки се на общия спад в глобалните продажби на американския EV гигант.

Други чуждестранни автомобилни производители като General Motors, Toyota и Volkswagen обаче продължават да губят позиции пред местните конкуренти, като много от тях се борят да поддържат ефективно използване на капацитета в китайските си заводи.

Продажбите на пътнически превозни средства са нараснали с 5,3% до 23,1 милиона единици през 2024 г. за четвърта поредна година на растеж, в съответствие с темпото през 2023 г., сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA), цитирани от Ройтерс.

Продажбите на електромобили и плъгин хибриди, известни като превозни средства с нова енергия (NEV), са нараснали с 40,7%, за да съставят 47,2% от общите продажби на автомобили миналата година, доближавайки ключовите 50%, подкрепени от програма, оприличена със стимула „пари за дрънкалки“ в САЩ през 2009 г.

Повече от 6,6 милиона автомобила, продадени през миналата година, са се възползвали от държавни субсидии до $2800 за покупки на NEV спрямо $2000 за по-икономични автомобили с двигател с вътрешно горене. По официални данни над 60% от субсидираните покупки са отишли за NEVs.

Властите обявиха удължаване на субсидиите за замяна на автомобили до 2025 г. като част от разширена потребителска схема за замяна за съживяване на икономическия растеж. „Очакваме програмата за субсидиране при замяна на автомобили да увеличи търсенето през цялата 2025 г. с 3 милиона единици“, посочва анализаторът на Deutsche Bank Бин Уанг, цитиран от агенцията.

Въпреки ръста на продажбите, китайската автомобилна индустрия отбеляза влошаваща се рентабилност през годините, като маржът на печалбата от продажби спадна до 4,4% през първите 11 месеца на 2024 г. от 6,2% през 2020 г. Доставчиците и дилърите също страдат от продължителна ценова война, която ги принуди да намалят повече цените на компонентите или да предложат по-големи отстъпки.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"