fbpx

Новите мита на САЩ ще „струват“ на България 0.35% от БВП

Очакваният спад в българския износ за САЩ заради новите мита е около 32,8 процента или 1,5 на сто от общия износ. Това би довело до негативен ефект върху БВП на България около 0,35 процента, коментира пред БТА заместник-министърът на икономиката и индустрията Дончо Барбалов.

Разчетите показват, че негативните ефекти върху българския експорт са 12,5 процента среднопретеглено мито.

Барбалов напомня, че ЕС е единственият търговски партньор на САЩ с двуфазово определение на митата. Така че, ако митото е било между нула и 15 процента, то става 15 процента, а ако е било над 15 на сто, ставката се запазва на същото равнище. Това според зам. министъра има както своите плюсове, така и минуси по отношение на отражението върху българския износ.

Среднопретегленото мито е 12,51 процента за българските стоки, тъй като при медицинското оборудване например, което досега е било с нулево мито, сега ставката ще стане 15 процента, по подобен начин е и при слънчогледовото семе, при етеричните масла, където досега митото е било 1,7 процента, а сега ще е 15 на сто или реално 13,3 на сто. Освен това имаме и стоки, които са в така наречения Списък на изключенията – нефтено масло, антибиотици, за които няма наложени допълнителни мита, и това допринася за сваляне на среднопретеглената стойност на митата, които ще бъдат плащани от българските износители за САЩ.

Заради значителния си по обем износ групата стоки, които най-много ще бъдат засегнати от новите мита, ще са медицинските, хирургическите и зъболекарските инструменти и апарати, както и слънчогледовите семена. Негативен ефект ще има и върху групата „друга апаратура“ – тестомери, аеромери и подобни инструменти, при които митото от 0,4 на сто става 15 процента.

Подкрепата на държавата за преодоляване на негативните ефекти от новата митническа политика на САЩ е насочена към това спадът в българския износ за САЩ да бъде компенсиран чрез диферсификацията му към трети държави. Балбалов посочва, че е постигнато съгласие за изготвянето на секторни анализи съвместно с бизнеса и обобщение за приоритетните сектори за износ на български стоки, за да се ползва мрежата на нашите търговски представители за популяризирането на възможностите на българското производство и търсенето на нови пазари. Освен това на ниво ЕС продължават преговорите с други големи икономики за разширяване на износа от Общността, работи се и по защитни механизми за вноса на евтини стоки от трети държави.

От коментара на зам. министъра пред БТА става ясно, че България обмисля разкриването на нови търговски представителства. Ще се опитаме да разкрием такова в Южна Америка, тъй като с изключение на това в Куба страната ни не разполага с представителства в тази част на света. България вече има търговски представител и в Индонезия, с която ЕС е в напреднали преговори за политическо споразумение за свободна търговия, изтъква Барбалов.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"