„Въобще не можем да говорим за тип инфлационни процеси. Това си е чиста спекула“, коментира изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.
Думите му са по повод обявеното от него преди ден, че много стоки в страната масово са поскъпнали и то с много, което предизвика остри реакции и обвинения срещу него за дезинформация.
Днес Спецов се наложи да уточнява, че НАП вече разполага с много по-подробни данни и има пълна картина на цените и къде има увеличение. „Наблюдаваното увеличение има ясно изразен териториален принцип на ръст в цените на стоки от конкретни търговци“, изтъква той.
Става ясно, че Националната агенция за приходите е изпратила в КЗК и КЗП резултатите от проверките в търговски обекти, направени между 3 и 17 юни в повече от 150 големи търговски вериги и локални магазини в над 30 града в България. В рамките на контролните действия екипите на приходната агенция са установили ръст в цените в различни проценти на част от наблюдаваните 14 групи стоки.
Очаква се до няколко дни регулаторните органи да анализират данните от проверките, съобразно своите правомощия и компетентност, с цел да бъдат набелязани конкретни мерки, включително и контролни действия. През следващата седмица предстои резултатите да бъдат публично оповестени на нарочен брифинг по темата.
По-рано днес, в коментар на вчерашните изявления на Спецов, бившият зам. финансов министър и член на Фискалния съвет Любомир Дацов заяви, цитиран от „Сега“, че „препоръчва шефовете на КЗК, КЗП и НАП да спрат да се появяват по телевизията в следващите месеци и да спрат да излъчват тези послания, които излъчват„.
Според него регулаторите с изказванията си за спекулативно вдигане на цените на определени стоки объркват хората. „Феноменът на инфлацията не е само икономически, той е и социален. 40-50% от инфлацията се дължи на психологически фактори. Когато някой вярва, че ще бъде излъган, той ще бъде излъган. Това моделира поведението на хората„, изтъква Дацов.
По повод изказването на шефа на приходната агенция Румен Спецов, че за две седмици всички наблюдавани 14 групи хранителни стоки са поскъпнали с 5 до 40%, като най-много е скочила цената на минералната вода на две компании – с 40%, Дацов посочва – „шефът на НАП каза някои неща, които не са верни. Това, че минералната вода на една компания е поскъпнала с 40% не означава, че всички минерални води са поскъпнали. На пазара има 50 вида минерални води„.