Няма повече време за доклади – стратегическият диалог сега трябва да окаже реално въздействие въз основа на препоръките на Драги. Трябва да преминем от основан на санкциите към пазарен и ориентиран към търсенето подход към прехода. Тази позиция изразяват от Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).
Те формулират като непосредствен приоритет действията на ЕС за справяне с осакатяващите глоби за спазване на изискванията за CO2 2025 за лекотоварни превозни средства да се превърнат в съществено задължително действие, за да се запази автомобилната индустрия конкурентоспособна.
В позицията се отбелязва, че само през 2024 г. индустрията за доставки на автомобили е обявила загуба на 54 000 работни места.
От АСЕА посочват няколко ключови краткосрочни приоритети, които да бъдат предмет на предстоящите разговори:
- Спешно разрешаване на проблема с тежестта за спазване на целта за CO2 за 2025 г. за лекотоварни превозни средства, за да се гарантира, че няма да бъдат наложени санкции.
- Ускоряване на прегледите на регламентите за CO2 за лекотоварни превозни средства и тежкотоварни превозни средства въз основа на оценката на наличието на благоприятни условия, реалности на пазара и веригата на стойността
- Определяне приоритетите за Плана за действие за автомобилната промишленост и осигуряване неговата съгласуваност със Споразумението за чиста промишленост
- Обсъждане на общоевропейска схема за стимулиране на покупката на автомобили и специални мерки за стимулиране на търсенето на тежкотоварни превозни средства с нулеви емисии (например обществени поръчки)
- Оценка на отрицателното въздействие на търговското напрежение със САЩ и Китай върху автомобилната индустрия в ЕС и как да се избегне
- Спешно да се създаде прозрачност относно наличието на благоприятни условия, особено за тежкотоварните превозни средства, за които до голяма степен липсва информация