fbpx

Оптимистично за електрическите автомобили: все по-достъпни, с увеличаващ се пазарен дял

Въпреки значителните несигурности, пазарният дял на електрическите автомобили е напът да надхвърли 40% до 2030 г., тъй като те стават все по-достъпни на повече пазари, показва нов доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ).

След поредна година на стабилен растеж, глобалните продажби на електрически автомобили са на път да надхвърлят 20 милиона през 2025 г., което представлява над една четвърт от продадените автомобили в световен мащаб, сочи годишният доклад на агенцията „Глобални перспективи за електрически автомобили“.

Според анализа, въпреки скорошните икономически трудности, които оказват натиск върху автомобилния сектор, глобалните продажби на електрически автомобили продължават да чупят рекорди, тъй като електрическите модели стават все по-достъпни. Продажбите надхвърлят 17 милиона в световен мащаб през 2024 г., което поставя дела на електрическите превозни средства на световния пазар на автомобили над 20% за първи път, стойност, прогнозирана от МАЕ по-рано. А през първите три месеца на 2025 г. продажбите на електрически автомобили са се увеличили с 35% на годишна база. Всички основни пазари, както и много други, отбелязват нови рекорди за продажби през първото тримесечие.

Китай запазва позицията си на лидер на пазара на електромобили, като електрическите автомобили представляват почти половината от всички продажби на автомобили през 2024 г. Броят на продадените електрически автомобили в Китай миналата година (над 11 милиона) е еквивалентен на общия брой продадени в световен мащаб през 2022 г. Развиващите се пазари в Азия и Латинска Америка също се превърнаха в нови центрове на растеж, като общите продажби на електрически автомобили в тези региони скочиха с над 60% през 2024 г.

В Съединените щати продажбите на електрически автомобили нарастват с около 10% на годишна база, достигайки повече от един на всеки десет продадени автомобила. Европа отбелязва стагнация на продажбите, тъй като схемите за субсидиране и други подкрепящи политики намаляха, въпреки че пазарният дял на електрическите автомобили остава около 20%.

„Тази година очакваме повече от един на всеки четири автомобила, продавани в световен мащаб, да бъдат електрически, като растежът се ускорява в много развиващи се икономики. До края на това десетилетие се очаква да бъдат повече от два на всеки пет автомобила, тъй като електрическите превозни средства стават все по-достъпни“, изтъква изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол

Несигурността относно световния икономически растеж и развитието на търговските и индустриалните политики биха могли да повлияят на перспективите. Но продажбите на електрически превозни средства се подкрепят от нарастващата им достъпност, се посочва още в доклада.

В световен мащаб средната цена на електрически автомобил с батерии падна през 2024 г. на фона на нарастващата конкуренция и намаляващите разходи за батерии. В Китай две трети от всички електрически автомобили, продадени миналата година, са на по-ниска цена от конвенционалните им еквиваленти, дори без стимули за покупка. Разликата в покупната цена с конвенционалните автомобили обаче се запазва на много други пазари. Средната цена на електрическия автомобил с батерии в Германия например остава с 20% по-висока от тази на конвенционалния му еквивалент. В Съединените щати електрическите автомобили с батерии все още са с 30% по-скъпи.

Електромобилите остават постоянно по-евтини за експлоатация на много пазари, въз основа на текущите цени на енергийния пазар. Дори ако цените на петрола паднат до 40 долара за барел, зареждането на електрически автомобил в Европа чрез домашно зареждане все още ще струва около половината от разходите за конвенционален автомобил при днешните цени на електроенергията за жилищни сгради.

Според доклада почти една пета от продажбите на електрически автомобили в световен мащаб са вносни превозни средства. Китай, който представлява повече от 70% от световното производство, е доставил близо 1,25 милиона електрически автомобила в други страни през 2024 г. Това включва и много развиващи се икономики, където цените на електрическите автомобили са спаднали значително поради китайския внос.

Докладът включва и специален фокус върху електрическите камиони и разходите за тяхната собственост. В него се установява, че в световен мащаб продажбите на електрически камиони са се увеличили с около 80% миналата година, което представлява близо 2% от всички продажби на камиони в световен мащаб. Този растеж, обусловен от удвояване на продажбите в Китай, е подкрепен от конкурентоспособността на някои тежкотоварни електрически камиони в Китай в сравнение с техните дизелови еквиваленти – като много по-ниските експлоатационни разходи на електрическите модели компенсират по-високите им покупни цени.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"