Лошите новини продължават да валят върху Tesla. След като обяви по-рано тази седмица, че през 2024 г. е бил изпреварен от китайския си конкурент BYD, американският производител разкри, че продажбите в Европа са намалели наполовина (-49%) през първите два месеца на годината. Това означава, че през януари и февруари в Страия континент са продадени 19 046 коли, което представлява пазарен дял от едва 1,1%.
Това показва, че компанията на милиардера Илон Мъск изпитва сериозни затруднения през последните седмици. La Tribune разяснява причините за „слизането на американския гигант в ада“.
Силна конкуренция, най-вече от страна на китайския BYD
Ако продажбите на Tesla намаляват, това е преди всичко, защото гамата ѝ от електрически автомобили, смятана прези няколко години за ултрамодерна, сега се оказва, че вече остарява. Марката изигра изключителна роля за създаването на пазара на електроавтомобилите, но „вече не се отъждествява с най-добрите продукти“, казва Матю Ноел, анализатор в Roland Berger, пред AFP. Дори нововъведенията в най-продаваните модели Model 3 и Model Y, се оказват недостатъчни. „Оставаме с впечатлението, че винаги сме на един и същ автомобил“, казва експертът.
В същото време новите електрически модели на нейните конкуренти са особено атрактивни. Най-вече тези на китайския производител BYD. Доказателство в подкрепа на това е, че компанията вече успя да се наложи като лидер на китайския пазар на електрически автомобили, най-големият в света, и записа оборот през 2024 г. значително по-голям от този на Tesla – 777,1 милиарда юана (107,2 милиарда долара) в сравнение с 97,7 милиарда долара, обявени от американците. И тя не възнамерява да спре дотук в пътя си към завладяването на света.
Дразнещ собственик?
Пречка пред продажбите на Tesla е и позицията на Илон Мъск в подкрепа на президента на САЩ Доналд Тръмп. Особено заради атаките му срещу политиките за многообразие и приобщаване и подкрепата му за европейската крайна десница. „Много хора не са съгласни с неговите позиции“, казва Матю Ноел. Съвпадение? Обявите за продажба на употребявани автомобили Tesla в специализираните сайтове стават все по-многобройни. За сметка на това цените спадат средно с 10%. Отправени са и призиви за бойкот, но е трудно да се прецени реалното им въздействие върху приходите на компанията.
Политиката на Доналд Тръмп се обръща срещу… Tesla
Тесните връзки между Илон Мъск и Доналд Тръмп обаче не попречиха на Tesla да бъде критична към една от водещите мерки на американския президент в началото на втория му мандат: увеличаването на митата. Компанията изпрати писмо до Белия дом, в което изрази опасенията си за развитието на бизнеса ѝ, ако бъдат наложени нови мита. Tesla предупреждава за риска от ответни мерки, с каквито тя се сблъска при предишните търговски конфликти. Тя трябваше да се справи с едно увеличение на митата върху електрическите автомобили, които внасяше в страни, обект на увеличението на американските митнически тарифи. Едно послание, което все пак… остана неподписано.
Девет седмици на срив на борсата
Едно нещо е сигурно: завръщането на Доналд Тръмп на власт не донесе нищо добро на Tesla. Акциите на автомобилния производител претърпяха спад за девета поредна седмица, въпреки известното покачване от 5% в края на миналата седмица. Много причини могат да обяснят срива на борсата, но основната остава тясната връзка на нейния собственик с администрацията на Тръмп. Акциите на Tesla се сринаха с почти 50% от рекордното си ранище през декември, заличавайки почти 780 милиарда долара пазарна капитализация.