Първият в света завод за електрометанол в търговски мащаб започна работа в Дания, като корабният гигант Maersk ще закупи част от продукцията като гориво с ниски емисии за флотилията си от контейнеровози, съобщава Ройтерс.
Агенцията отбелязва, че корабоплавателният сектор е под натиск да намери нови източници на гориво, след като мнозинството от страните подкрепиха мерки за постигане на целите на Международната морска организация за премахване на въглеродните емисии до 2050 г. Досега корабните горива с нулеви емисии, като зелен амоняк и електрометанол, които се произвеждат с помощта на възобновяема енергия, са по-скъпи от конвенционалните горива, до голяма степен защото не се произвеждат в голям мащаб.
Разположен в Касо в Южна Дания, новият завод, чиято стойност се оценява на 150 милиона евро, ще произвежда 42 000 метрични тона или 53 милиона литра електрометанол годишно, като съвместните му собственици са датската European Energy и японската Mitsui.
Maersk ще бъде основен клиент. Компанията управлява 13 контейнеровози за метанол с два вида гориво, които могат да бъдат захранвани с мазут и с е-метанол, и е поръчала още 13 от тези кораби. Според компанията годишното производство на завода е достатъчно, за да захранва един голям контейнеровоз с капацитет 16 000 контейнера, плаващ между Азия и Европа. За по-малкия Laura Maersk, първият в света контейнеровоз с два вида гориво, с капацитет над 2100 еквивалентни двадесетфутови единици, са необходими само 3600 тона гориво годишно.
Традиционният метанол обикновено се произвежда от природен газ и въглища. Заводът в Касо ще произвежда е-метанол, използвайки възобновяема енергия и CO2, уловен от биогазови инсталации и изгаряне на отпадъци. Maersk заявяват, че едно от най-големите предизвикателства при преминаването към устойчиво гориво е цената и проучва технологии за зелени горива и по-ефективно корабоплаване, за да направи процеса по-евтин.
„Когато погледнете производството от Kасо, то, разбира се, е буквално капка в океана, така че трябва да увеличим мащаба и да намалим разходите“, посочва в рамките на уебинар Емил Викяр-Андресен, ръководител на датския екип Power-to-X на European Energy.
В допълнение към употребата си в корабоплаването, е-метанолът може да замести изкопаемия метанол в производството на пластмаси, което означава, че може да снабдява други датски компании. Производителят на лекарства Novo Nordisk и производителят на играчки Lego ще използват е-метанол от завода съответно за производство на инжекционни писалки и пластмасови тухлички.
Освен това излишната топлина, генерирана от производството на е-метанол, ще се използва за отопление на 3300 домакинства в района.