fbpx

Петролният пазар в състояние на излишък. Как влияят мерките спрямо Русия

Петролният пазар е в състояние на излишък от началото на годината, но натрупването на запаси досега се концентрира основно в суров петрол в Китай и газови течности в Съединените щати. През септември обаче рязкото увеличение на производството в Близкия изток, съвпадащо със сезонно по-слабо търсене на суров петрол в региона, доведе до ръст на износа до най-високото ниво за последните две и половина години. Това, в комбинация със стабилните потоци от Америка, увеличи количеството петрол, транспортиран по море, през септември със значителните 102 млн. барела (еквивалент на 3.4 млн. барела дневно) — най-големият ръст от времето на пандемията от Covid-19.

Това обобщава октомврийският преглед на петролния пазар на Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Фючърсите на Brent са поскъпнали средно с $0.30 за барел до $67.60 за барел на месечна база през септември. Но в началото на октомври, под натиска на големия брой танкери в морето и нови търговски мерки, цените спадатс $4 до $64 за барел.

Глобалното предлагане на петрол през септември нараства с цели 5.6 млн. барела дневно в сравнение с година по-рано. OPEC+ допринесе с 3.1 млн. барела дневно от този ръст, тъй като групата от 8 страни премахна 2 млн. барела дневно от предишните си ограничения, а Либия, Венецуела и Нигерия отчетоха силен ръст в производството. Според последното им споразумение, OPEC+ е на път да увеличи добива средно с 1.4 млн. барела дневно тази година и с още 1.2 млн. през 2026 г. Производителите извън OPEC+ ще добавят съответно 1.6 млн. и 1.2 млн. барела дневно за същия период, като САЩ, Бразилия, Канада, Гаяна и Аржентина водят растежа.

Рисковете за прогнозата остават високи, тъй като санкциите срещу Русия и Иран засилват геополитическото напрежение. Продължаващите атаки срещу руската енергийна инфраструктура са намалили преработката на руски суров петрол с около 500 хил. барела дневно, което води до недостиг на горива в страната и по-нисък износ на петролни продукти. Спадът в износа на руски средни дестилати се отразява глобално — редовните купувачи бързат да осигурят алтернативни доставки, което повишава цените на дизела и самолетното гориво. Маржовете на рафинериите за лек суров петрол достигнаха двугодишни върхове в Европа и 18-месечни върхове на брега на Мексиканския залив в САЩ и в Сингапур през септември.

Що се отнася до глобалното търсене на петрол, през третото тримесечие на 2025 г. растежът се ускорява до 750 хил. барела дневно на годишна база, в сравнение с 420 хил. през второто тримесечие, когато потреблението е потиснато от митнически сътресения – особено при LPG/етан, където се отчете рядък спад. Ръстът през третото тримесечие е в съответствие с годишната прогноза за около 700 хил. барела дневно през 2025 и 2026 г. Въпреки скорошния слаб растеж, нефтохимическият сектор отново ще бъде основен двигател на търсенето на петрол, тъй като слабото икономическо развитие, по-ефективните автомобили и силните продажби на електромобили ограничават търсенето на горива за пътния транспорт.

На фона на по-бавния ръст в търсенето и бързото увеличение на доставките на суров петрол, глобалният петролен баланс показва излишък от 1.9 млн. барела дневно от началото на годината. Въпреки това цените на суровия петрол се задържат около $70 за барел през 2025 г. Този диапазон се поддържа отчасти, защото през периода от април до август излишъкът е доминиран от NGL (течни природни газове). Всъщност, извън Китай, пазарът на суров петрол показа затягане през същия период.

Поглеждайки напред – когато големите обеми суров петрол, превозвани по море, пристигнат в основните нефтени хъбове, запасите от суров петрол вероятно ще нараснат, докато запасите от NGL ще започнат да спадат. Въпреки това загубата на руски петролни продукти, предстоящите ограничения на ЕС върху вноса на продукти, произведени от руски суровини, и последните затваряния на рафинерии може да поддържат пазарите на петролни продукти по-ограничени, отколкото сочи общият баланс, изтъква още докладът на МАЕ.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"