fbpx

Пивоварите у нас сериозно намаляват разходите за вода и енергия

През 2023 г. са продължили нововъведенията за оптимизиране на разходите за вода и енергия в пивопроизводството. На практика това означава, че за направата на 1 хектолитър пиво днес се използват около 3 хектолитра вода, което е с 20% по-малко от 2018 г. Разходът на електроенергия е приблизително 7 kWh, а този на енергия за пара е средно 55 MJ. Тези стойности сe отнасят за 95% от произвежданата в страната бира.

Това изтъкват от Съюза на пивоварите в България (СПБ) по време на откриване на Зелената бирена академия, чийто фокус са екологичната отговорност и постижения на пивоварната индустрия като основа на устойчиво управление и публична отчетност, известни като ESG.

Сред приоритетите на СПБ остава популяризирането на положителното въздействие, което разделното събиране и рециклиране на използваните бирени бутилки оказва върху околната среда. За последните шест години българските пивовари отчитат сериозно намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови бутилки. Статистиката показва, че през 2023 г. на пазара са пуснати с 35 % или 2700 тона по-малко пластмасови бутилки в сравнение с 2018-а. Превърнато в брой опаковки със средна вместимост 2 литра пиво, това означава 70 милиона ПЕТ бутилки по-малко. Важно е да се отбележи, че всички ПЕТ опаковки за бира могат изцяло да се рециклират и са все по-леки.

Относно кеновете, които за сметка на пластмасовите бирени бутилки всяка година бележат ръст, тази устойчива тенденция се подкрепя от факта, че през миналата година на пазара у нас са пуснати с 27,6 на сто тона повече кен опаковки за бира в сравнение с 2018 година. Ако приемем, че кенчетата са с вместимост 500 мл, става дума за близо 71 милиона кена. И тук добрата новина е, че всички те са изцяло рециклируеми и много ценни като важна суровина за производството на вторичен алуминий, изтъкват от съюза.

Същото важи и за връщането на бирените стъклени бутилки за многократна употреба, които могат да бъдат използвани десетки пъти от пивоварните, ако правилно се събират в търговските обекти. Само за 2023 година със събраните чрез кампанията на СПБ ,,Върни ме“ оборотни бутилки е спестено пускането на пазара на 12 100 тона стъклени опаковки за еднократна употреба.  Като много добра новина в тази посока се приема и фактът, че една четвърт от пълнолетните българи знаят за тези инициативи на бранша.

Отбелязва се още, че 14 държави в Европейския съюз към днешна дата имат работещи депозитни системи за обратно връщане на използваните вече опаковки от бира, безалкохолни напитки, минерални води, сайдер и др. България ни трябва да почерпи опит от тях, за да може да постигне изискването до 2030 г. разделно да се събират 90% от пуснатите на пазара опаковки от тези напитки. Плановете са в магазините за храни и напитки да има или вендинг машини, или ръчно събиране на върнатия амбалаж, за който на потребителите ще бъде възстановявана съответната депозитна такса.

От СПБ обръщат внимание обаче, че за цялостното изграждане и контрол на депозитната система за обратно изкупуване на използваните опаковки са необходими огромни вложения от страна на бизнеса, като по предварителни оценки те надхвърлят 90 милиона лева.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"