fbpx

Плановете на Г-7 за забрана на руските диаманти смутиха пазара

Глобалният сектор на диамантите се стреми да изпревари предстоящата забрана на Г-7 за руските скъпоценни камъни, като потребителите и производителите се борят да управляват все по-сложни вериги за доставки на фона на бавно търсене, изтъква Ройтерс.

Тъй като директните продажби на руски скъпоценни камъни вече са силно нарушени от санкциите на САЩ срещу руския държавен производител на диаманти Алроса, Г-7 сега е в процес на обсъждане на подробности за по-нататъшна забрана на непреките продажби в страните членки, която се очаква до края на октомври.

Но дори преди да влезе в сила, производителите отбелязват, че западните клиенти вече избягват скъпоценните камъни от Русия, най-големият производител на необработени диаманти в света с обем 30% от пазара.

Tiffany, част от френската луксозна група LVMH, заяви през март миналата година, че е спряла да доставя необработени диаманти от Русия. Етикетите на базираната в Швейцария луксозна група Richemont, включително Van Cleef & Arpels, отиват по-далеч, като са изпратили висши свои служители да посетят доставчици в Индия и са наели външен одитор, който да разгледа потока от скъпоценни камъни във веригата за доставки.

Готвената забрана от G7 сега рискува допълнително да усложни веригите за доставки в момент, когато търсенето вече е под силен натиск. С различни предложения, които се разглеждат, индустрията в момента обсъжда как трябва да се проверява страната на произход на диаманта, къде трябва да се направи това и какви размери камъни, необработени или полирани, трябва да бъдат част от правилото.

Търсенето на диамантени бижута вече страда в САЩ, където са 55% от световното търсене, поради високите лихви, и конкуренцията от лабораторно отгледани диаманти.

Индия, където се полират 90% от необработените диаманти в света – миналия месец поиска от глобалните добивни компании да спрат да й продават необработени скъпоценни камъни за два месеца, за да се справи с натрупаните запаси. Това означава, че акциите на компаниите, добиващи диаманти ще растат. „В един момент тези акции ще трябва да излязат на пазара“, изтъква Ричард Четуод, консултант в диамантената индустрия.

De Beers, най-големият производител на необработени диаманти в света, заяви, че докато глобалното търсене на диамантени бижута ще се задържи над нивата отпреди пандемията през 2023 г., икономическата среда е трудна.

Повишената инфлация и по-високите лихвени проценти продължават да влияят върху доверието на потребителите и дискреционните разходи в някои от големите потребители на диаманти, включително САЩ и Европа“, посочват от De Beers.

Според Ричард Четуод „търговията на дребно в Китай е засегната сериозно и търговците на дребно в САЩ вече са заредени до краен предел преди коледния сезон, но в момента буквално няма купувачи на необработени диаманти“.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"