fbpx

Почтени ли са големите компании с климатичните си ангажименти

Големите компании се надпреварват с изявления за декарбонизация на дейността си. Но дали винаги обещанията са реалистични? Мозъчните тръстове NewClimate Institute и Carbon Market Watch разгледаха ангажиментите на 24 мултинационални компании от различни сектори. И резултатът не е особено обнадеждаващ. Докладът, публикуван тези дни, показва, че декларираните амбиции като цяло не будят доверие и им липсва прозрачност, пише RFI.

Общо стратегиите на 15 от 24-те мултинационални компании обект на проучването имат оценка за почтеност, считана за „ниска“ или „много ниска“. Сред лошите ученици са Samsung, бразилският гигант в месопроизводството JBS и American Airlines, които си поставят за цел постигане на въглеродна неутралност към 2050 г. само на така наречените „устойчиви“ горива, които са все още много несигурни за момента.

Лоша оценка също е поставена на супермаркетите Carrefour. Френската търговска верига изключва повече от 80% от своите магазини от целите си за климата. От Carrefour оспорват доклада и посочват изследванията на друга организация, Carbon Disclosure Project, която публикува данни за въздействието на големи компании върху околната среда. „Ние сме оценени с A от Carbon Disclosure Project за политиката ни по отношение изменението на климата“, изтъква Карине Краус, изпълнителен директор по екологичните ангажименти в Carrefour.

Недостатъчни обещания

Най-общо казано, критиките на NewClimate Institute и Carbon Market Watch срещу тези мултинационални компании са свързани с няколко елемента от екологичната политика на фирмите. Обещанията им с хоризонт 2030 г. остават твърде недостатъчни. Те се ангажират като цяло да намалят емисиите си с 15%, или дори 21%, според една оптимистичната интерпретация. По изчисление на авторите на доклада, те трябва да бъдат намалени с 43%, за да са в съответствие с целта за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5°C, което е най-амбициозната цел на Парижкото споразумение.

В по-дългосрочен план всички разглеждани компании афишират амбиции за постигане на въглероден „неутралитет“ и „нетни нулеви емисии“. Това би означавало намаляване с 90 или 95% на емисиите на парникови газове в повечето сектори. За момента обаче планираните комбинирани намаления достигат едва 36%.

Докладът осъжда и прекомерното използване на механизма за „компенсация“, който се състои във финансирането на засаждането на дървета за абсорбиране на емитирания CO2. 23 от 24-те изследвани компании го използват за постигане на своите климатични цели. Но този механизъм, който не е достатъчно добре проверен и който често се използва за заместването на действителното намаляване на емисиите, е силно критикуван от експертите на ООН.

Все пак една от разглежданите компании се справя добре. Единствено стратегията на Maersk за климата показва почтеност, считана за „разумна“. Датският корабен гигант инвестира в алтернативни горива и нови кораби. Но Maersk може да се справи и по-добре. Засега никоя компания не е постигнала нивото на „висока“ почтеност.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"