Куриерската компания Sameday отчита значителен ръст в България на доставките извън дома. Над 45% от всички пратки на компанията са доставени до шкафчета еasybox и партньорски обекти „Sameday point” през 2024 г. Това е почти двоен ръст спрямо техния дял от 25% през предходната година и ясно показва промяната в предпочитанията на потребителите към по-бързи и гъвкави решения.
От стъпването си на българския пазар през 2022 г. досега, Sameday многократно увеличава броя на своите точки за получаване на пратки и в момента разполага с най-голямата мрежа от точки за доставка извън дома в страната.
Тенденцията на широкото използване на автоматичните шкафчета, като easybox, се дължи на удобството, бързината и достъпността на услугата 24/7, както и на високата оперативна ефективност. Sameday вече оперира с близо 1500 точки за доставка извън дома в 208 населени места в страната, включително 800 шкафчета easybox и над 650 партньорски обекта „Sameday point” в мрежата на Български пощи, аптеки Марешки, CashCredit и Fastpay.
Данните сомат, че тази услуга вече се утвърждава като стандарт за доставка в много страни в Европа, сред които Полша, Германия, Франция, и Румъния. Тенденцията на все по-високата употреба на този вид услуга е особено осезаема в региона, като по данни на Sameday, процентът на пратките, доставени до автоматични шкафчета в Румъния надхвърля 50%. Подобни са и цифрите в Унгария, където компанията също разраства своята мрежа.
Според прогнози, включени в доклада на McKinsey, във връзка с развитието на доставките извън дома, до 2027 г. в Европа броят на пратките, доставени извън дома, ще нарасне с 1,3 милиарда, докато доставките до дома ще се увеличат с едва 200 милиона. Това означава 26% ръст при доставките извън дома и само 1.4% при броя на пратките доставени до дома.
Освен удобството, доставките извън дома предлагат значително по-висока ефективност, което позволява на куриерските компании да намалят разходите и да предложат по-достъпни цени спрямо доставката до дома.
Фактите и анализите сочат, че един куриер може да достави до 50-60 пратки до адрес за един работен ден, но за същото време той би могъл да зареди над 370 пратки в точки извън дома, което намалява разходите и оптимизира ценообразуването.
Споед Sameday доставката до дома ще се превърне в премиум услуга, докато доставката до точки извън дома ще стане новият стандарт, особено при максимална гъстота на мрежата, каквато Sameday се опитва да изгради.