fbpx

Почти всички нови коли, продадени в Норвегия през 2024-та са електрически

Девет от всеки десет нови автомобила, продадени в Норвегия миналата година, са били захранвани само с батерии, показват актуални данни, цитирани от Ройтерс. Това поставя страната в обсега на целта й да има само електрически коли на пътя до 2025 г.

Напълно електрическите превозни средства представляват 88,9% от продадените нови автомобили през 2024 г. спрямо 82,4% през 2023 г., показват данните на Норвежката пътна федерация (OFV). Най-продаваните марки са Tesla, следвани от Volkswagen и Toyota. Китайските електромобили сега представляват почти 10% от продажбите на нови автомобили.

Норвегия ще бъде първата страна в света, която почти ще изтрие автомобилите с бензинови и дизелови двигатели от пазара на нови автомобили“, казва Кристина Бу, ръководител на норвежката EV асоциация.

Норвегия, която е голям производител на петрол, санкционира бензиновите и дизеловите коли с високи данъци, като същевременно освобождава електромобилите от данъци върху вноса и данъци върху добавената стойност, за да ги направи по-привлекателни, въпреки че някои налози бяха въведени отново през 2023 г.

Тази политиката работи, защото е била последователна във времето, поддържана от правителства с различни политически убеждения, изтъкват експерти. „Много често виждаме в други страни, че някой поставя данъчни стимули или освобождавания и след това те се оттеглят“, изтъква Бу.

Помага и това, че Норвегия няма лоби на производителите на автомобили. „Ние не сме страна, произвеждаща автомобили… така че високото данъчно облагане на колите в миналото беше просто“, изтъква Улф Торе Хекнеби, ръководител на най-големия вносител на автомобили в Норвегия Харалд А. Мьолер.

Наличието на стимули, вместо забраната на бензиновите и дизеловите коли, също беше от решаващо значение, казва Бу – „Това би ядосало хората, те не обичат да им се казва какво да правят.

Политиките на Норвегия означават, че изцяло електрическите автомобили миналата година са изпреварили чисто бензиновите автомобили по норвежките пътища. Делът им е над 28% от всички автомобили, карани в скандинавската страна към декември, според данни на Public Road Administration (бензиновите са 23%, дизел 36.1%, хибриди 12.3%). „Това е големият урок: съставете широк пакет от стимули и го направете предвидим в дългосрочен план“, обяснява заместник-министърът на транспорта Сесили Книбе Кроглунд.

За сравнение, в ЕС в периода януари-ноември продажбите на нови електрически автомобили са с 13.4% пазарен дял, а бензиновите  – 33.7%. В България данните са още по-крайни – 4.4% пазарен дял на новите електроавтомобили и 77.1% на бензиновите.

Със сигурност, докато почти всички нови купувачи на автомобили в Норвегия са преминали на електричество, все още остават някои които се въздържат. „Основните купувачи на автомобили с двигател с вътрешно горене в Норвегия са компании за отдаване под наем, тъй като много туристи не са запознати с електромобилите“, посочва Хекнеби.

Все пак нарастващият дял на електромобилите по норвежките пътища означава, че други сектори трябва да се адаптират. В бензиностанциите все повече и повече бензинови помпи се заменят с бързи електрически зарядни устройства. „През следващите три години ще имаме поне толкова уреди за зареждане, колкото помпи за гориво“, казва Андерс Клеве Свела, старши мениджър в Circle K, най-големият търговец на горива в Норвегия.

По думите му само след няколко години повече от 50% от всички автомобили в Норвегия ще бъдат електрически… „Трябва да увеличим нашия парк за зареждане в съответствие с това“, добавя той.

За шофьорите преминаването към EV означава, че зареждането на автомобил през зимата може да отнеме малко повече време поради студа. „Понякога ми липсва, че мога просто да го напълня и да потегля пет минути по-късно“, казва 28-годишният Дезир Андресен. „Но аз се чувствам по-удобно с електрическа кола… По-добре е за околната среда, а дизеловите автомобили отделят толкова много миризма“, изтъква той пред Ройтерс.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"