Преходът към електрическа мобилност продължава да напредва бързо, променяйки глобалните енергийни и автомобилни пазари. Продажбите на електрически автомобили през 2024 г. се очаква да бъдат стабилни, с около 17 милиона продадени бройки през годината. Повече от един на всеки пет автомобила, продадени в света тази година, се очаква да бъде електрически*.
Растежът е неравномерен между пазарите. Продажбите на електрически автомобили в страни като Австралия, Бразилия, Канада, Китай и Индонезия бяха силни, докато в Германия, Италия, Япония и Корея те намаляха през първите три тримесечия на 2024 г. в сравнение със същия период на 2023 г. Няколко производители на автомобили коригират своите планове за електрификация, докато се борят с тази сложна пазарна динамика. Например Volvo наскоро преразгледа целта си за 100% изцяло електрически до 2030 г., за да включи до 10% продажби на хибриди, с цел постигане на по-висока рентабилност до 2026 г. Междувременно Ford отмени плановете си да пусне нов електрически SUV и отложи следващия си електрически камион, посочвайки опасения за рентабилността и конкурентен натиск. Скорошни доклади показват, че други производители на автомобили, като Toyota, Mercedes-Benz и Stellantis, може да преразгледат краткосрочните прогнози за продажби на електрически автомобили.
Глобалният импулс зад електрическите автомобили остава мощен в средносрочен план. Съгласно днешните настройки на политиката се очаква електрическите автомобили да съставляват около 45% от продажбите на автомобили през 2030 г. и 55% през 2035 г. Въпреки това, решаващ фактор за темповете на растеж на пазарите ще бъде дали електрическите автомобили ще станат по-достъпни.
Необходими са по-малки и по-достъпни електрически автомобили, за да осигурят по-бързо приемане на масовия пазар
Въпреки че електрическите автомобили днес често имат по-ниски общи разходи за притежание през целия им живот, поради намалените разходи за гориво и поддръжка, намаляването на първоначалните цени е от ключово значение за повишаване на навлизането. Тази тенденция е очевидна в Китай, където малките, достъпни модели стимулират масовото приемане.
През 2023 г. около 60% от електрическите автомобили, продадени в Китай, вече са били на цени под техните „колеги“ с двигател с вътрешно горене, благодарение на повече от десетилетие политическа подкрепа, нарастващата конкуренция и падащите цени на батериите. Заради нарастващата си достъпност близо 95% от малките автомобили, продадени в страната през първата половина на 2024 г., са електрически. Електрическите модели се очаква да представляват една от всеки две общи продажби на автомобили в Китай тази година.
За разлика от тях електрическите автомобили, продавани в Европа, обикновено са по-големи премиум модели, които остават по-скъпи от техните еквиваленти с двигател с вътрешно горене. През 2022 г. и 2023 г. електрическите превозни средства с батерии (BEV), продавани в региона, струват около 40% повече от конвенционалните автомобили, въпреки спадовете в средните цени на батериите през този период. Проучване на Европейската комисия от 2023 г. установява, че покупната цена остава основната бариера, която пречи на европейските потребители да приемат електрически автомобили. Средната цена, която потребителите са готови да платят, е 20 000 евро.
В Съединените щати премиите за BEV паднаха от 50% през 2022 г. на 20% през 2023 г., водени от намаленията на цените от Tesla, която многократно редуцира цените на своя най-продаван модел Y между средата на 2022 г. и началото на 2024 г. Все пак най-евтиният електрическите модели, налични през 2023 г., а на цена около 30 000 USD, а само пет от 25-те пуснати на пазара модела през 2024 г. са били на цена под 50 000 USD, докато най-продаваните малки и средни опции на двигател с вътрешно горене са под 25 000 USD.
Развиващите се пазари са изправени пред подобни предизвикателства. В Индия местният водещ производител на автомобили Tata Motors пусна няколко електрически модела на цена под 15 000 USD през 2023 г., но най-продаваните автомобили с двигател с вътрешно горене бяха средно около 7 000 USD. Забележително изключение обаче идва от Виетнам, където местният производител на автомобили VinFast пусна мини електрически SUV на цена под 13 000 USD през 2024 г., конкурирайки се и със съществуващите китайски електрически модели като най-евтините конвенционални алтернативи.
На всички пазари електрическите автомобили обикновено стават по-евтини. Въпреки това, фактът, че както електрическите, така и превозните средства с двигател с вътрешно горене продължават да стават все по-големи, частично компенсира тази тенденция. През 2023 г. близо 60% от глобалните продажби на автомобили BEV са големи или SUV модели, повече от два пъти над дела, наблюдаван пет години по-рано. Това нараства до над 60% в Европа и над 75% в Съединените щати. В Индия, Индонезия и Тайланд между 55% и 65% от продажбите на електрически автомобили са големи модели или SUV, като делът достига над 85% в Малайзия. До 2028 г. почти три четвърти от новите електрически модели, пуснати в световен мащаб, се очаква да попаднат в тези сегменти.
Въпреки тенденцията към по-големи автомобили, конкуренцията – която става все по-жестока на световните автомобилни пазари – може да бъде сила за по-голяма достъпност през следващите години. Това е основно резултат от силните продажби от китайски производители. През 2015 г. основните производители на автомобили, които са на пазара, представляват общо 55% от глобалните продажби на електрически автомобили. През 2023 г. техният дял е паднал до 30%, докато китайските производители на автомобили контролират над 50%.
На фона на силната конкуренция в Китай, водена от лидера BYD, производителите на автомобили намаляват цените бързо, а международните производители на автомобили, които представляват по-малко от 20% от продажбите на електрически автомобили в Китай през първата половина на 2024 г., увеличават инвестициите, за да наваксат. BMW, Mercedes и Volkswagen обявиха общо 7,5 милиарда щатски долара инвестиции в местно производство и научноизследователска и развойна дейност за разработване на нови модели за китайския пазар до 2026 г.
Освен това някои автомобилни производители се противопоставят на по-широката SUV тенденция, като обявяват по-малки и по-евтини модели, включително BYD, Leapmotor International (съвместно предприятие между Stellantis и китайския Leapmotor), Renault, Stellantis и Volkswagen. В рамките на европейския пазар пускането на нови и по-достъпни електрически модели от производителите на автомобили е планирано да се приведе в съответствие с регулациите. През 2025 г., тъй като целите на Европейския съюз за емисиите на въглероден диоксид (CO2) за целия автопарк за нови автомобили стават по-строги, се очаква на пазара да бъдат пуснати около девет електрически модела на цена под 25 000 евро, което ще помогне на производителите на автомобили да обслужват бързо растящия пазар на BEV и да се съобразят с актуализираните стандарти. Цените на електрическите SUV също падат бързо, като производители на автомобили като VW (с марката си Skoda) и Kia се надпреварват да създават модели за европейския пазар, които са проектирани да бъдат на равна цена с техните еквиваленти с двигател с вътрешно горене.
Тъй като първоначалните цени падат, електрическите автомобили втора употреба също стават по-евтини. Към средата на 2024 г. средната цена на употребяваните електрически автомобили е била над 33 000 USD в Съединените щати, спад на годишна база от повече от 20%. За сравнение, средната цена на употребяваните автомобили с двигател с вътрешно горене е паднала само със 7% до 27 000 USD.
Политическата подкрепа има потенциала да повиши рентабилността на местното производство
Политическата подкрепа за производство на технологии за чиста енергия от няколко правителства на основните автомобилни пазари също може да помогне за намаляване на цените надолу. Въпреки че са насочени основно към подкрепа на промишлената конкурентоспособност и създаване на местни работни места, добре разработените политики, които се стремят да стимулират иновациите, биха могли също да стимулират оптимизирането на веригата за доставки и намаляването на разходите, което в крайна сметка води до по-ниски крайни изкупни цени.
В Съединените щати и Европа увеличаването на политическата подкрепа за производството, както се подчертава в изданието за 2024 г. на Перспективите за енергийни технологии на МАЕ, може да помогне за намаляване на цената на произведените в страната електрически автомобили и батерии с течение на времето, тъй като веригите за доставки се укрепват и допълнително се интегрират и с нарастващото производство обемите водят до по-големи икономии от мащаба.
Междувременно програмите за социален лизинг могат да улеснят приемането на електромобили от домакинствата с ниски и средни доходи. Например схемата за социален лизинг на Франция, стартирана през декември 2023 г., даде възможност на десетки хиляди домакинства да карат електрически автомобили, като месечните плащания варират от 49 до 150 евро. Електромобилите с внимателно определена максимална цена, допустими за социален лизинг, може допълнително да стимулира производителите на автомобили да пуснат по-достъпни модели, за да отговорят на нарастващото търсене, създадено от подобни инициативи.
Въпреки това, неотдавнашните мита и изравнителни мита върху вноса на електрически автомобили от Китай, приети от страни и региони, включително Канада, Европейския съюз, Турция и Съединените щати, биха могли да ограничат наличността на достъпни модели в краткосрочен план. Въпреки че тези мерки имат за цел да подкрепят местното производство и да изравнят условията на играта с китайските производители, за които се подозира, че се възползват от несправедливи субсидии, те могат също така да намалят конкурентния натиск върху местните производители на автомобили да пуснат по-достъпни електрически модели в средносрочен план.
Цената не е единственият фактор, който влияе върху навлизането на електрически автомобили. Други, като обхват и наличие на инфраструктура за зареждане, остават важни. И все пак, ако пазарната конкуренция и политическата подкрепа успеят да изравнят цените на електрическите автомобили с тези с двигател с вътрешно горене в повече страни, това може да отключи нов етап на растеж, поставяйки възприемането на масовия пазар в обсега.
Анализът е на екип от Международната агенция за енергетика