Европейската комисия обяви за постигнато предварително споразумение между Европейския парламент и Съвета на ЕС относно Регламента за излезли от употреба превозни средства, който обхваща проектирането, производството и третирането на излезли от употреба превозни средства.
Изтъква се в контекста, че автомобилната индустрия е един от най-големите потребители на суровини, като стомана, алуминий, мед и пластмаси. По-доброто събиране, демонтиране и третиране на превозни средства ще гарантира, че по-ценни ресурси ще бъдат оползотворени и запазени в ЕС.
Регламентът за излезлите от употреба превозни средства (ИУП) трябва да допринесе за постигането на екологичните и климатични цели на съюза и същевременно да засили устойчивостта на ЕС на прекъсвания във веригата на доставки и ще намали зависимостта му от внос.
Смята се, че новите мерки съгласно Регламента за излезлите от употреба превозни средства биха позволили рециклирането и повторната употреба на стотици тонове редкоземни материали, както и около 5-6 милиона тона стомана, 1-2 милиона тона алуминий и 0,2-0,3 милиона тона мед. Това е от съществено значение за подкрепа на конкурентна, устойчива и кръгова европейска автомобилна индустрия.
Ключови мерки
Превозните средства трябва да бъдат проектирани така, че да осигуряват по-лесно демонтиране. Производителите трябва да предоставят ясни и подробни инструкции за отстраняване и подмяна на части както по време на употреба, така и в края на жизнения цикъл.
Въвеждане на първите по рода си задължителни цели в Европа за съдържание на рециклирана пластмаса в превозните средства, за да се стимулира търсенето на рециклирани материали: поне 25% от пластмасите, използвани в превозните средства, трябва да са от рециклиран материал (след 2036 г.), а 20% от този дял трябва да произхождат от излезли от употреба превозни средства. Това ще стимулира рециклирането и ще гарантира равни условия, тъй като правилата за съдържанието на рециклирани материали ще се прилагат както за превозни средства в ЕС, така и за тези, внесени извън ЕС. Директивата позволява на Комисията да определя бъдещи цели за съдържанието на рециклирани материали за други материали.
Подобрените стандарти за третиране на излезли от употреба превозни средства ще позволят оползотворяването на повече и по-висококачествени материали. Най-малко 30% от пластмасите от излезли от употреба превозни средства трябва да бъдат рециклирани.
Мерките, насърчаващи повторната употреба, рециклирането и обновяването, ще увеличат наличието на употребявани резервни части, което ще е от полза за потребителите чрез по-достъпни възможности за ремонт.
Засилената отговорност на производителя ще бъде въведена чрез хармонизирани национални схеми за разширена отговорност на производителя. Това ще гарантира правилното финансиране на третирането на отпадъци от излезли от употреба превозни средства и ще насърчи по-висококачественото рециклиране.
Прилагането ще бъде засилено, включително чрез повече инспекции и по-ясно разграничение между стари и излезли от употреба превозни средства. Договорено е и изискване, че извън ЕС могат да се изнасят само годни за движение автомобили. Това ще гарантира, че излезлите от употреба превозни средства и материалите, които те съдържат, остават в екологосъобразен цикъл на рециклиране.
След като Европейският парламент и Съветът на ЕС официално приемат новия регламент, той ще влезе в сила 20 дни след публикуването му в Официален вестник на ЕС.









