fbpx

Преструктурират БДЖ Товарни превози за намаляване на разходите

Започва сериозно преструктуриране на БДЖ-Товарни превози, става ясно от среща на транспортния министър Гроздан Караджов с президента на Конфедерацията на независимите синдикати в България Пламен Димитров, представители на синдикалната организация и ръководствата на Български държавни железници и Национална компания „Железопътна инфраструктура“.

Дейностите ще включват намаляване на разходите и анализ на всички тарифи за превоз на товари.

Караджов обръща внимание, че близо половината от товарите, които се превозват с жп транспорт в България, се обслужват от БДЖ-ТП, а останалата част – от частните превозвачи на пазара. Въпреки това обаче данните за миналата година показват, че оборотът на дружеството е 140 млн. лв., а просрочените задължения са 33 млн. лв. По думите на министъра всеки частен субект би обявил дружество с такива финансови резултати в неплатежоспособност.

Става ясно, че към момента са ограничени всякакви външни разходи, за да се избегне натрупването на още задължения, като се търсят начини за продажба на неоперативни активи на дружеството, които генерират огромни разходи. Гроздан Караджов изтъква, че само за гариране на подвижния състав на коловози, собственост на НКЖИ, БДЖ-ТП плаща до 250 хил. лв. месечно. „Възложил съм на дружеството да подготви в спешен порядък списък на неоперативните активи и да се премине към продажбата им“, информира още Караджов, цитиран от пресслужбата на ведомството.

От ръководството на БДЖ съобщиха, че БДЖ-Товарни превози разполагат с около 4500 вагона, а за дейността на дружеството при увеличен обем работа са необходими 2000. Освен подвижния състав, активите с отпаднала необходимост са сгради, помещения и терени, които не се ползват по предназначение, но пораждат финансови загуби, посочват от националния превозвач и дават за пример 230 апартамента на БДЖ-ТП в цялата страна.

Вицепремиерът Гроздан Караджов информира, че Министерството е изпратило на Европейската комисия концепция и набор от въпроси, касаещи възлагането на пътническите жп превози в страната. „След изчистване на всички детайли и преди обявяване на търга, ще проведем широко обсъждане, в което се надявам да се включат и синдикалните организации“, изтъква още Караджов.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"