fbpx

Приключи ли EV партито на Илон Мъск?

Акциите на Tesla паднаха почти наполовина за три месеца. На този фон инвеститорите все още обсъждат дали производителят на електрически превозни средства Илон Мъск остава надценен, изтъква Ройтерс в коментар по темата.

Пазарната капитализация на компанията е спаднала с 45%, откакто достигна исторически връх от 1,5 трилиона долара на 17 декември, изтривайки повечето от печалбите на акциите, след като изпълнителният директор Мъск помогна за финансирането на изборната победа на президента на САЩ Доналд Тръмп.

И въпреки това Tesla продължава да получава оценка, далеч над тази на най-големите световни автомобилни и технологични фирми, съдейки по стандартните финансови показатели. Това е така, защото повечето инвеститори и анализатори са приели идеята на Мъск, че най-ценният производител на автомобили в света изобщо не е автомобилна компания, а по-скоро пионер в областта на изкуствения интелект, който скоро ще отприщи революция в роботаксита и хуманоидните роботи.

Бизнесът с електрически превозни средства на Tesla представлява почти всичките му приходи, но по-малко от една четвърт от борсовата му стойност, според проучване на Reuters, обхванало редица анализи на банки и инвестиционни фирми. По-голямата част от стойността му се основава на надеждите за автономни превозни средства, които Tesla все още не е предоставила, въпреки обещанията на Мъск всяка година от 2016 г. насам, че безпилотните Tesla „ще пристигнат не по-късно от следващата година“.

Спадът на акциите от декември насам се дължи на спад в продажбите на автомобили и печалбите; протести срещу политическата дейност на Мъск, включително масовите му уволнения на държавни служители на САЩ като старши съветник на Тръмп; като инвеститорите се притесняват, че политиката отвлича вниманието на най-богатия човек в света от грижите за неговата дойна крава. Все пак пазарната капитализация на Tesla остава с около 65 милиарда долара след изборите – сума, по-висока от цялата стойност на General Motors. Общата стойност на Tesla от 845 милиарда долара все още оглавява следващите девет най-ценни големи автомобилни производители, взети заедно, които общо са продали около 44 милиона коли миналата година, в сравнение с 1,8 милиона на Tesla.

Инвеститорите отдавна залагат на визията на Мъск за утрешния ден на Tesla, а не на нейните печалби днес. Но нарастващата пропаст между представянето в реалния свят и оценките на анализаторите за печалбите за неродени продукти кара някои да предупредят за ирационално изобилие. „Колко дълго още акциите могат да останат отделени от основите?“, отбелязва анализаторът на JP Morgan Райън Бринкман през януари, след като Tesla отчете слаби печалби и първия си годишен спад на продажбите на автомобили.

Тесла и Мъск не отговарят на искания за коментар. Ройтерс цитира Мъск от юли миналата година, че инвеститорите, които не вярват, че Tesla ще „реши автономността на превозните средства“, трябва „да продадат своите акции на Tesla“.

Предишната пикова стойност на Tesla от над 1,2 трилиона долара бе през 2021 г. в отговор на конкретни постижения. Рязко нарастващите продажби на революционните Model 3 и Model Y доказаха, че електромобилите могат да се продават изгодно в масови количества. Тогава Мъск се зарече, че Tesla ще произвежда още по-евтини електромобили и ще продава 20 милиона превозни средства годишно до 2030 г., почти двойно повече от това, което най-големият производител на автомобили в света, Toyota, продава сега. Мъск обаче се отклони от целта за масов обем миналата година. През април Ройтерс съобщи, че Tesla е убила дългоочаквания, изцяло нов „Модел 2“ на стойност 25 000 долара, на който инвеститорите са разчитали да стимулира растежа. Оттогава Мъск насочи инвеститорите към фокуса на роботиксито на Tesla.

Повратната точка беше убедителна: акциите на Tesla скочиха със 71% от миналогодишното дъно през април до президентските избори през ноември, въпреки че продажбите на електромобили бяха в застой и печалбите спадаха. Тогава акциите почти се удвоиха в седмиците след избирането на Тръмп. Мъск похарчи повече от 250 милиона долара в подкрепа на Тръмп и сега се представя за като негов главен съветник по съкращаването на правителствения персонал и регулациите.

Политическото влияние на Мъск убеди анализаторите, че Тръмп ще премахне регулаторните препятствия пред разполагането на огромен флот от роботикси на Tesla. Компанията обаче вече е изправена пред малък надзор от страна на много щати на САЩ, които контролират повечето регулации за автономни превозни средства. Тексас, където Мъск обещава да пусне роботиксита за събиране на такси до юни, забрани на градовете да ги регулират. „Няма абсолютно нищо, което да му попречи да пусне тази самоуправляваща се технология точно сега“, казва Гордън Джонсън, главен изпълнителен директор на инвестиционно-консултантската фирма GLJ Research, който препоръчва късо сключване на акции на Tesla. Технологията не е готова за употреба, твърди Джонсън: „Ако я пусне утре, всичко ще е готово. Тези неща биха разрушили цяла Америка.

Tesla е изправена пред съдебни дела и федерални разследвания на произшествия, включително смъртни случаи, включващи системите за подпомагане на водача, които предлага на пазара като автопилот и напълно самостоятелно управление. Компанията предупреждава потребителите, че системите не правят нейните автомобили автономни и изискват от шофьорите да обръщат стриктно внимание. Мъск отдавна заявява, че технологията на Tesla скоро ще бъде по-безопасна от човешки шофьор.

Единственото превозно средство обаче, което Tesla пусна след Model Y от 2020 г., е Cybertruck. Триъгълният пикап има продажби от 38 965 бройки миналата година, според оценките на Cox Automotive, доста под 250 000, които Мъск първоначално прогнозира, че Tesla ще произведе до 2025 г. Tesla намали и цените на вече остарелите модели 3 и Y на фона на забавящото се търсене на електрически превозни средства в световен мащаб и нарастващата конкуренция, особено в Китай, където електромобилите започват под $10 000. Нови данни също така показват рязък спад на продажбите на Tesla тази година на европейските пазари след прегръдката на Мъск с крайнодесните политически движения там.

Сега Tesla е изправена пред насрещни ветрове от президента, на когото Мъск помогна да бъде избран. Тръмп, чест критик на електромобилите, призова за премахване на субсидиите и политиките за електромобили, които добавиха милиарди долари към линията на Tesla. Мъск отхвърли влиянието върху Tesla от загубата на субсидии, като каза, че конкурентите ще пострадат повече.

Когато Tesla отчете спад от 20% на годишната оперативна печалба през януари, анализаторите по време на обаждането за печалбите не зададоха въпроси относно финансите на Tesla или спадащите продажби на EV. Вместо това те се съсредоточиха върху обещанията на Мъск за „автономно организиране на превози“ в Остин, Тексас, до юни и по-широко пускане на безпилотно превозно средство до края на годината. Акциите на Tesla поскъпнаха с 3% на следващия ден.

Tesla все още търгува с огромни премии, измерени чрез форуърдни съотношения цена/печалба. Мярката се използва от инвеститорите, за да преценят дали акциите са справедливо оценени. Високото съотношение предполага, че акциите може да са надценени.

Редица кръгове отхвърлят стандартните финансови показатели за преценка на потенциала на Tesla, като твърдят, че Мъск е изключително способен да ръководи революция в транспорта. Брайън Мълбъри, клиент-портфолио мениджър в инвеститора на Tesla Zacks Investment Management, изтъква, че Мъск „винаги използва технологията“, въпреки дългогодишните опасения относно неговата „личност на луд учен“.

Повечето анализаторски модели, прегледани от Ройтерс, остават възходящи. Такива модели обикновено оправдават пазарната стойност на Tesla, като я разделят на няколко категории: Нейният автомобилен бизнес, включително услуги като зареждане на EV (сега 90% от приходите); неговият бизнес с производство и съхранение на енергия (10% от приходите); и три ембрионални бизнеса: роботакси; лицензиране или абонаменти за технология за самостоятелно управление; и хуманоидни роботи Optimus. Три такива модела през януари оцениха продажбите на EV като сравнително малък фактор в очаквания растеж на Tesla.

Тръмп потенциално може да разчисти пътя за автомобили без водачи без волани или педали, тъй като федералното правителство регулира безопасността на дизайна на превозните средства. Миналия октомври Мъск представи концептуален автомобил с такава конфигурация, Cybercab с две врати, като каза, че ще влезе в производство през 2026 г.

Но отделните щати управляват пътуването с автономни превозни средства по обществените пътища, ограничавайки влиянието на Тръмп. Някои щати, включително Тексас, имат малко правила. Най-големият пазар на Tesla в САЩ, Калифорния, изисква обширни тестове без водачи под държавен надзор, преди да даде разрешения за роботакси.

Ходът на Тръмп за разхлабване на регулациите за роботакакси може да е от полза за всички конкуренти, не само за Tesla. Малката американска индустрия за роботакси таксита засега е доминирана от Waymo на Alphabet, която управлява стотици таксита без водачи в градове, включително Лос Анджелис и Финикс.

Waymo и повечето други разработчици на автономни технологии се стремят да осигурят безопасност с много припокриващи се технологии, включително изкуствен интелект, радар и лидар. Tesla се стреми да разработи много по-евтини роботикси, като разчита единствено на камери и AI.

Някои инвеститори се съмняват, че Tesla е намерила уникален път към роботакси с намалени цени. Марк Шпигел, инвестиционен мениджър в Stanphyl Capital Partners, къса акциите на Tesla, инвестиция, която се изплаща, ако акциите паднат.

Подходът на Tesla към роботаксита „не работи безопасно и никога няма да работи без радар и лидар“, изтъква Spiegel.

А китайската BYD обяви миналия месец, че ще предложи – безплатно, като стандартна функция – технология за подпомагане на водача, подобна на системата за пълно самоуправление, която Tesla продава в Китай за повече от $8000.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"