fbpx

Продажбите на автомобили в ЕС спадат, в България расте пазарният дял на дизела

През септември 2024 г. регистрациите на нови автомобили в ЕС продължават низходящата си траектория (-6,1%) с отрицателни резултати на три от четирите основни пазара в региона: Франция (-11,1%) и Италия (-10,7%), като германският пазар отбеляза спад със 7 %. От друга страна, Испания отбеляза добро възстановяване (+6,3%), сочат данните от традиционното проучване на пазара от Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).

От друга страна за деветте месеца на 2024 г. регистрациите на нови автомобили остават стабилни (+0,6%) и почти достигат 8 милиона броя. Испания (+4,7%) и Италия (+2,1%) показват положително представяне, докато френският и германският пазар на автомобили отбелязва спад (съответно -1,8% и -1%).

Докато електрическите автомобили с батерии представляват 17,3% от пазара на автомобили в ЕС през септември, спрямо 14,8% миналата година, обемите от началото на годината спадат с 5,8%, като общият пазарен дял спада до 13,1% от 14% миналата година. Регистрациите на Plug-in хибридни автомобили за септември също са намалели със значителните 22,3%.

Регистрациите на акумулаторни електрически автомобили са нараснали с 9,8% до 139 702 единици през септември 2024 г. Въпреки това пазарният обем от началото на годината (за деветте месеца) все още е с 5,8% по-нисък от същия период на миналата година, като общият пазарен дял спада до 13,1% от 14% , воден от значителен спад в Германия (-28,6%).

Регистрациите на Plug-in хибридни автомобили също отбелязват спад (-22,3%) миналия месец, регистриран на всички основни пазари. През септември Plug-in хибридите представляват 6,8% от автомобилния пазар, спад от 8,2% миналата година, с 54 889 продадени бройки.

Продажбите на хибридно-електрически автомобили нарастват през септември, повишавайки се с 12,5%. Пазарният дял сега възлиза на 32,8% спрямо 27,4% през септември 2023 г., надминавайки бензина.

ACEA

През септември 2024 г. продажбите на бензинови автомобили са спаднали със 17,9%, като и четирите ключови пазара отбелязват двуцифрен спад: Франция (-31,9%), Италия (-23,3%), Германия (-15,2%) и Испания (-10,7%) ). Бензиновите автомобили сега представляват 29,8% от пазара, спад от 34% през същия месец на миналата година. Пазарът на дизелови автомобили отбеляза спад от 23,5%, което доведе до 10,4% дял от пазара миналия септември. Като цяло спад се наблюдава на две трети от пазарите в ЕС.

През септември България следва тренда от останалите страни в ЕС със 15% спад спрямо продажбите година по-рано. За отбелязване е в същото врме, че продажблите на нови дизелови автомобили продължават да се увеличават у нас, като през септември ръстът е над 32%, докато бензиновите автомобили регистрират 21% спад на продажбите. Това се проектира и върху пазарния дял, като дизелът го увеличава до 17,3% от 11 на сто година по-рано. Обратно, новите автомобили  на бензин намаляват дела си от 80% през септември 2023 година на 74 сега. Това се случва и с електрическите автомобили на батерии, които също губят пазарен дял у нас – 5,4% през 2023 година срещу 4,1 на сто сега.

За деветте месеца от началото на годината обаче България отново е първа в ЕС по ръст на продажбите +18,4%. Новите дизели имат 29% (5964 броя) ръст на продажбите спрямо деветмесечието на 2023 година, бензиновите автомобили са със +17% (24 368 броя), отбелязваме и ръста при Plug-in хибридите +43,8% (361 продажби) и хибридно-електрическите автомобили +38,4% (721 продадени автомобила).




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"