Глобалната авиоиндустрия е изправена пред лятна криза, като се очаква търсенето на пътувания да надмине нивата отпреди пандемията, докато доставките на самолети рязко намаляват поради производствени проблеми в Boeing и Airbus, коментира Ройтерс.
Въздушните превозвачи харчат милиарди за ремонти, за да продължат да летят с по-стари, по-малко ефективни самолети и плащат премия, за да осигурят самолетите от лизингодателите. Но някои превозвачи все още са принудени да съкращават графиците си, за да се справят с липсата на налични самолети. В същото време броят на пътуващите в световен мащаб се очаква да достигне исторически нива, като прогнозите сочат 4,7 милиарда пътници през 2024 г. в сравнение с 4,5 милиарда през 2019 г.
Миналия декември Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира 9% годишен ръст на глобалния капацитет на авиокомпаниите тази година. Тази оценка изглежда оптимистична след кризата с безопасността на Boeing. Пътническите превозвачи ще получат 19% по-малко самолети тази година, отколкото очакваха, поради проблеми с производството на Boeing и Airbus, отбелязва Марта Нойбауер, старши сътрудник в AeroDynamic Advisory, цитирана от Ройтерс.
Американските превозвачи ще получат 32% по-малко самолети от планираното преди година, тъй като няколко авиокомпании зависят от самолетите 737 MAX на Boeing, каза Нойбауер. Производството на Boeing беше ограничено след взривяване на панел във въздуха през януари.
Boeing се тресе от разрастваща се криза, която избухна след аварията на Alaska Airlines на 5 януари. Регулаторите са поставили таван за производството на 737 MAX, но компанията не достига дори това ниво.
До 650 самолета Airbus A320neo пък може да бъдат спрени през първата половина на 2024 г. за проверки за справяне с дефект в двигателите Pratt & Whitney на RTX Corp, информира RTX миналата година.
В Европа нискотарифната авиокомпания Ryanair намали някои маршрути. В Съединените щати United и Southwest намалиха полетите и коригираха плановете за наемане и персонал.
Анализаторите очакват капацитетът на повечето превозвачи в САЩ през второто тримесечие да расте с по-бавни темпове, отколкото преди година. Авиокомпаниите ще актуализират своите планове за растеж и ще обяснят как ще компенсират ограниченията на капацитета, когато докладват тримесечни резултати, започвайки в сряда с Delta Air Lines.
Заради недостига на нови самолети пазарът на лизинг на самолети процъфтява. Данните от Cirium Ascend Consultancy показват, че лизинговите ставки за нови самолети Airbus A320-200neo и Boeing 737-8 MAX са достигнали 400 000 долара на месец, най-високото ниво от средата на 2008 г.
Авиокомпаниите харчат с 30% повече за лизинг на самолети, отколкото преди пандемията, казва Джон Хеймлих, главен икономист в Airlines for America (A4A), който представлява големите превозвачи в САЩ.
Те също така държат самолети, които са излезли от полезния си икономически живот и изискват тежка поддръжка, която сега отнема няколко месеца, изтъква Хаймлих. Разходите за ремонт в United, Delta и American са се увеличили с 40% миналата година спрямо 2019 г.
Повишените разходи за лизинг, ремонт и труд ще доведат до печалба въпреки голямото търсене, каза Хаймлих. Пътническите авиокомпании в САЩ отчитат марж преди облагане с данъци от 4,5% миналата година, като по-голямата част от приноса идва от Delta и United.