Между 12,5% и 17,5% и 40 млн. лв. липсват от изграждането на лот 2 „Стара Загора – Нова Загора“ и лот 3 „Нова Загора – Ямбол“ на автомагистрала „Тракия“. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на съвместна пресконференция с вицепремиера и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев. Те представиха резултатите от съвместни проверки на двете министерства и на Агенция „Пътна инфраструктура“, направени заради лошото състояние на пуснатите в експлоатация през 2012 г. отсечки.
Министър Шишков информира, че са взети 16 ядки от асфалтовата настилка на износващия пласт, биндера, основния пласт, пласта от трошен камък и земното легло.
Данните от проверката показват драстични разминавания между проекта за строеж на магистралата и реалната дебелина на асфалтовата настилка. До десет дни се очакват и резултатите от пробите за качеството на вложените материали в изграждането на магистралата, които на пръв поглед будят
Данните за лот 2 показват, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 103 см при проектна 120 см. Това означава, че липсват приблизително 12,5% от пътните платна на стойност 17,5 млн. лв. Отсечката от магистралата е с разрешение за строеж от 08.04.2010 г., пусната е в експлоатация на 27.06.2012 г., като стойността на строителните дейности е почти 138 млн. лв. с ДДС.
При лот 3 между Нова Загора и Ямбол, който също е с разрешение за строеж от 2010 г. и е пуснат в експлоатация през 2012 г., е установено, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 105 см при проектна 120 мм. За строителството на този лот са платени почти 134 млн. лв. „От двете платна на участъка липсват около 17.5% от материалите, които е трябвало да се вложат по проект. Щетата за държавата е за над 23,6 млн. лв. Имаме дори места, в които са положени 166 мм асфалт при 220 мм по проект“, посочи арх. Шишков.
От своя страна вицепремиерът Иван Дерменджиев коментира, че състоянието на двата лота дава отражение на случващото се по пътищата и множеството инциденти, защото никой не е проверил какво се влага в новите пътни отсечки. Министърът добави, че МВР ще извърши всички необходими действия и ще предаде материалите на прокуратурата във връзка с откритите нарушения в настилката на магистрала „Тракия“.
Министър Шишков информира още, че е приключила и проверката на ДНСК на възложените от АПИ дейности по договорите за текущ ремонт. При нея са установени огромен брой пътища, на които е направен основен ремонт, под прикритието на текущ. Установени са 47 обекта с обща дължина 285 км. Проблемът е, че за разлика от текущия ремонт, за основния са необходими разрешително за строеж, както и друга документация, включително и въвеждане в експлоатация с нужната гаранция от фирмата изпълнител, защото става дума за изграждане на нови съоръжения, уширяване на пътни участъци и прочие.
Подобен е проблемът и с ремонтирания участък от АМ „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, където под прикритието на текущ ремонт е направен основен по метода „студено рециклиране“, но с навлизане в пътното легло при ремонта.