Комисията по вътрешния пазар и защитата на потребителите (IMCO) прие своята позиция относно Директивата за правото на ремонт, като включи велосипедите в нейния обхват и предложи други възможности за подпомагане на потребителите, които се сблъскват с повреден продукт, пише euractiv.fr.
Текстът ще бъде обсъден и гласуван от парламента по време на пленарната сесия от 20 до 23 ноември. Що се отнася до Съвета на ЕС, той може да приеме позиция още през ноември, а междуинституционалните преговори с участието на представители на Европейския парламент, Съвета на ЕС и Европейската комисия са предвидени за началото на декември.
Освен разширяването на правото на ремонт и върху велосипедите, проектът за позицията на Парламента също има за цел да осигури благоприятни условия за създаването на независим, прозрачен и конкурентен пазар на ремонт и да попречи на производителите да възпрепятстват ремонтите.
Предложението за правото на ремонт, представено през март от Европейската комисия, въвежда задължение за производителите да ремонтират продуктите си за определен срок и да дават приоритет на ремонта, а не на замяната на даден дефектирал продукт в рамките на законовата гаранция.
Увеличаване на гаранцията
До две години след покупката им всички стоки трябва да бъдат ремонтирани, ако са повредени.
Основното опасение идва от това, че след две години производителите вече няма да разполагат с резервни части, необходими за ремонта на определени продукти. Ето защо европейският изпълнителен орган предложи да се ограничи обхватът на ремонта след този срок само до определени категории продукти.
Тези продукти, които включват перални машини, прахосмукачки, аспиратори и смартфони, трябва да бъдат ремонтирани от производителите, дори ако законовата гаранция е изтекла.
Парламентарната комисия счете за необходимо велосипедите също да бъдат включени в тази категория продукти.
Тези продукти „трябва да могат да бъдат ремонтирани в рамките на десет години и трябва да има налични резервни части за тях“, изтъква лявоцентристкият евродепутат Рене Репаси, който ръководи изработването на проекта.
ЕС все още е далеч от постигането на целите си, що се отнася до задълженията на производителите да ремонтират повредените продукти, каза държавният секретар на германското федерално министерство на околната среда и защитата на потребителите по време на дискусия по-рано през седмицата.
Ремонт или замяна?
Според ЕК, загубите за потребителите, които избират замяна вместо ремонт, достигат 12 милиарда евро годишно. Поради това комисията реши да създаде йерархия на решенията, които се предлгат на потребителите в случай на дефектирали продукти по време на законния гаранционен срок.
В рамките на законовия гаранционен срок трябва да се предложи безплатен ремонт, освен ако не се окаже по-скъп от подмяната, ако той е невъзможен или създава неудобства за потребителя, се чете в проектопозицията на парламента.
Потребителите трябва да бъдат насърчавани да изберат ремонта, като това може да стане чрез едногодишно удължаване на гаранцията за ремонтирани продукти и чрез предостаавяне на резервен продукт по време на ремонта. Членовете на комисията IMCO също призовават държавите-членки да насърчават ремонта чрез финансови стимули, като ваучери за отстъпки или чрез създаване на национални фондове за ремонт.
Освен това парламентарната комисия прие, че времето за ремонт не трябва да бъде ограничено до максимум 15 дни, каквото беше първоначалното предложение, а по-скоро продуктът да бъде ремонтиран в „разумен срок“, за да се вземат предвид случаите на недостиг на резервни части или на отпуски и празници.
В бъдеще потребителите също ще трябва да могат да се обръщат директно към производителя за ремонт на продукта, а не към търговеца, който им го е продал.
„Въпреки че бихме искали да видим увеличаване на срока на гаранцията, самото ѝ едногодишното удължаване след ремонт и възможността за директен контакт с производителя вече са големи победи за потребителите“, коментира евродепутатът от Зелените Анна Кавазини.
Пазарът на ремонтните дейности трябва да бъде независим
В своя проект парламентарната комисия изразява желанието си да гарантира достъпа на независимите сервизи до резервни части на достъпни цени. Освен това независимите сервизи и крайните потребители трябва да имат достъп до схемите и информацията отнасящи се до продуктите. Основното предизвикателство, с което се сблъскват независимите сервизи е, че резервните части или трудно се намират, или са много скъпи.
„В текста включихме, че органите за контрол на пазара ще имат възможността да проверяват цените и ще могат да забраняват резервни части, чиито цени не са разумни или са дискриминационни“, отбелязва Рене Репаси.
Достъпът до високоспециализирани инструменти за диагностика на продуктите, преди да бъдат ремонтирани, е изключен поради опасения за нарушаване на търговска тайна.
Намаляване на административните тежести
Комисията IMCO отхвърли предложението на ЕК за попълване на задължителен формуляр за ремонт за тези, които искат да предоставят ремонтни услуги, а той да бъде доброволна опция. Целта е да се намалят административните тежести за малките и средните предприятия и фирмите.
Комисията предложи създаването на интернет платформа, която да обхваща сервизите, предоставящи ремонтни услуги, за да помогне на потребителите да намерят този, който е най-близо до тях. В своята позиция комисията IMCO предпочете да запази вече съществуващите решения, като държавите-членки насърчават ремонтните услуги там, където няма такива.