Докато европейските лидери в момента обсъждат концепцията за европейски цифров суверенитет, Институтът „Тони Блеър“ – мозъчен тръст, фокусиран върху политически анализи и консултации за глобални проблеми (TBI) – публикува нов документ, озаглавен „Европа в ерата на ИИ: Как технологичното лидерство може да повиши конкурентоспособността и сигурността„. В него се очертават необходимите реформи за прекрояване на регулаторната рамка на ЕС, осигуряване на подходящи технически възможности, ускоряване на въвеждането на ИИ и намиране на по-добри начини за износ на европейския цифров правителствен модел.
На пръв поглед документът предоставя конкретни, структурни препоръки за ЕС, без да изпада в опростенческото представяне на квотите за обществени поръчки, което, за съжаление, често доминира в дебата за цифровия суверенитет на ЕС, изтъква изданието EU Tech Loop в своя статия, представяща доклада.
Проблемите
Документът подчертава много структурни проблеми в ЕС – на ниво управление, регулации и изпълнение – които възпрепятстват въвеждането, развитието на ИИ и износа на „европейския цифров стек“ извън ЕС.
Авторите твърдят, че фрагментираните пазари и сложните регулации пречат на бизнеса да се разраства, докато европейската иновационна екосистема е възпирана от „хронично недостатъчно инвестиране“, което е допълнено с „едни от най-скъпите цени на енергията в света“.
Докладът е критичен към опростеното възприемане на цифровия суверенитет:
„Днес европейските дебати твърде често смесват цифровия суверенитет с автаркия: убеждението, че трябва да изградим местни алтернативи за всяка технология. Това е икономически неосъществимо и стратегически объркващо: истинският суверенитет не е въпрос на собственост, а на влияние и избор.“
Решение №1: Реформиране на цифровите регулации, изграждане на по-добър достъп до капитал и реформиране на трудовите пазари
Първата област, която документът предлага да се реформира, не е изненадваща: TBI призовава за „реформиране на европейските регулации и вземане на решения, за да се създаде иновативно ориентиран цифров пазар и да се гарантира, че въпросите от общоевропейско значение имат общоевропейски отговори“, тъй като „съществуващата цифрова регулаторна рамка оскъпява иновациите, мащабирането и конкуренцията на бизнеса в световен мащаб, а Законът за ИИ илюстрира тези предизвикателства“.
Документът допълнително твърди, че ЕС трябва да използва предстоящия „Дигитален Omnibus“ – законодателен пакет, предназначен да обедини и опрости редица съществуващи цифрови регулации на ЕС – за да „опрости отчитането, хармонизира прилагането и рационализира регулациите между държавите членки“.
Освен това, документът призовава за създаване на фондова борса за целия континент и за модернизация на трудовите пазари – за съжаление, тази тема не получава необходимото внимание в ЕС.
Решение №2: Физически и цифрови основи, изчислителен капацитет и достъпна енергия
Документът се позовава на настоящите инициативи на ЕС, като ЕС Гигафабрики (програми за изграждане на мащабни европейски заводи, предимно за производство на батерии, но концепцията се разширява и за други стратегически технологии като полупроводници и ИИ) и EuroHPC JU (Европейското съвместно предприятие за високопроизводителни изчисления, чиято цел е да придобива и оперира суперкомпютри от световна класа в цяла Европа), и не навлиза в подробности дали настоящите инициативи и разпределението на ИИ фабриките ще достигнат необходимия мащаб. Той също така, което е много добре дошло, призовава за създаване на условия за „привличане на широкомащабни частни инвестиции в инфраструктура за ИИ“.
По отношение на енергетиката, документът подкрепя ускоряването на Европейския енергиен съюз и „стартиране на континентална енергийна програма“ за координиране на развитието на нови атомни електроцентрали и ускоряване на разрешителните за възобновяеми източници, мрежи и съхранение.
Решение №3: Реалистични стимули за ускоряване на въвеждането на ИИ
По отношение въвеждането на ИИ, документът се фокусира върху три области: наличност на данни; регулаторна рамка, подходяща за ускорено въвеждане на ИИ; и реформиране на начина, по който работи европейската академична общност.
Първо, документът предлага ускоряване на въвеждането на ИИ чрез изграждане на доверена, оперативно съвместима екосистема, основана на иновации с отворен код. TBI иска да види предстоящата Стратегия на Съюза за данните да „отключи стратегически набори от данни“ и да използва обществени поръчки и стимули за изчислителни кредити, за да улесни търсенето на пазара.
Бележка: Споменаването на реформа на Общия регламент за защита на данните (GDPR) в този момент е политически опасно в Европа и TBI не го е споменал изрично. Въпреки това, ако предстоящата Стратегия на Съюза за данните бъде допълнена от смела реформа на Дигиталния Omnibus, обхващаща GDPR за ИИ, бихме могли да видим промяната, от която ЕС толкова много се нуждае.
Второ, TBI предлага създаване на секторно-специфични регулаторни пакети за въвеждане на ИИ, които осигуряват регулаторна яснота и ускорени пътища за одобрение.
Трето, документът призовава за „привеждане на университетските системи в съответствие с изискванията на съвременната иновационна икономика, за да се привлекат изследователи и да се засили базата от таланти на Европа“. Авторите твърдят, че европейските университети са ограничени от „строго управление, остарели стимули и неконкурентни заплати“, което от своя страна прогонва топ изследователите и ИИ талантите в чужбина. За да промени това, TBI предлага правителствата, финансиращите агенции и университетите да реформират кариерните структури, да увеличат автономността и да предложат глобално конкурентно заплащане, както и гъвкави пътища между академичните среди и индустрията.
Това е добре дошла препоръка, но предвид проблемите в университетите в ЕС, автономността и допълнителното финансиране не бива да бъдат предоставяни на всички, особено на тези, които се представят слабо. На тези, които вече постигат ясни, осезаеми резултати, обаче, трябва да бъде предоставена както по-голяма автономност, така и необходимото финансиране.
Решение №4: Търсене на по-добри начини за износ на „Европейския цифров модел“
Четвъртата област в документа е „засилване на глобалното технологично ангажиране на Европа за прожектиране на влияние и ценности по света“.
Конкретните предложения включват стартиране на „координирана стратегия за износ на цифровия правителствен модел на Европа към света“ чрез инициативи като Global Gateway (стратегия на Европейския съюз за мобилизиране на инвестиции в устойчива инфраструктура по света, действаща като алтернатива на китайската инициатива „Един пояс, един път“). Документът допълнително се фокусира върху създаването на европейски регионални технологични центрове по света, в които работят технолози и дипломати, за да се популяризира европейският технологичен модел. Трето, документът предлага създаване на „Европейски механизъм за ускоряване на инвестициите“, който би подкрепял инвеститорите в навигирането в регулаторните изисквания за стратегически проекти.
Бележка: Реформирането на Global Gateway е било в дневния ред на Европейската комисия, но някои критици твърдят, че би било по-лесно да се започне отначало, отколкото да се реформира по начин, който наистина би направил компаниите от ЕС конкурентни на американските или китайските компании на континенти като Африка или Латинска Америка. И все пак, реалистично погледнато, не съществуват алтернативни механизми и ЕС със сигурност трябва да инвестира в привличането на технолози в подкрепа на глобалния износ на своя цифров правителствен модел. В момента процесът често е фрагментиран, тъй като компаниите са оставени да управляват своя износ самостоятелно, докато много дипломати нямат необходимия опит, за да го улеснят напълно.
Механизмът за ускоряване и навигиране в сложни правила също е добре дошло допълнение. Въпреки че някои (традиционно) биха твърдили, че това би създало допълнителен слой сложност, подобни механизми вече се прилагат към проекти за чуждестранни инвестиции в някои от страните от ЕС, което значително улеснява практическото стартиране на проекти. Същият принцип може и трябва да бъде приложен към стратегически проекти, свързани с ИИ.









