Все по-голям брой спедитори и посредници участват в търговията с руски петрол за огромния индийски пазар, отслабвайки по този начин въздействието на западните санкции върху Москва, отбелазва Ройтерс
Износителите трябваше да предложат големи отстъпки, за да насърчат корабните компании и търговците да понесат смело риска от санкции след нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г., което накара Съединените щати и Европейският съюз да наложат ценови таван от 60 долара за барел върху продажбите на руски петрол, което означава, че западните спедитори и застрахователи могат да участват в търговията с руски петрол само ако петролът се продава под ценовата граница.
Руските износители са сключили този месец сделки за продажба на водещия си петрол Urals за доставка до индийските рафинерии с отстъпки от 3 до 3,50 долара за барел спрямо световния референтен суров петрол Brent, сочи информацията от петима търговци и служители на индийските рафинерии, цитирани от Ройтерс.
Това е най-малката отстъпка за Urals, откакто агенцията следи цените на руския петрол в Индия в началото на 2023 г., когато отстъпката достигна 20 долара за барел. Това предполага сделки над тавана на цената, тъй като Брентът се търгува около 82 долара за барел, въпреки че това също зависи от разходите за превоз.
Свиването на отстъпката показва успеха на Русия в намирането на нови купувачи за своя петрол. Индия няма санкции срещу Москва и стана най-големият купувач на руски морски суров петрол пред Китай и Турция, след като европейските рафинерии спряха вноса. Това също така отразява увеличение на спедиторите, превозващи руски петрол.
„Виждате по-голям брой кораби, които са намерили начини да заобиколят санкциите, като оперират извън западната юрисдикция“, казва Мишел Уиз Бокман, главен анализатор в групата за морски данни Lloyd’s List Intelligence, цитиран от Ройтерс. Над 630 танкера – някои от тях на повече от 20 години – в момента участват в превоза на руски петрол, както и на санкциониран ирански суров петрол, според Lloyd’s List Intelligence.
Операторите са предимно базирани в Китай и Обединените арабски емирства и представляват около 14,5% от общия световен флот от танкери. Преди войната в Украйна този така наречен флот от танкери в сянка е наброявал общо около 280-300 кораба, според Lloyd’s List Intelligence.
Таванът на цените първоначално доведе до недостиг на кораби за продажби на руски петрол за Индия и Китай, като според търговците цените на навлото достигат до 20 милиона долара на танкер за еднопосочно пътуване. Но транспортните разходи за доставка на руски петрол до Индия са намалели до около 5-5,5 милиона долара през юни, доближавайки се до нивата отпреди войната, казват те. По-ниските разходи за превоз означават, че руските петролни компании печелят повече от продажбите. Този спад идва дори след като санкциите на САЩ срещу руската корабоплавателна група Sovcomflot отрязаха 15 танкера от флота на Москва.
Резултатът е, че руските износители успяха да наложат по-високи цени. До момента цената на петрола Urals в балтийските пристанища е била средно 69,4 долара за барел в сравнение с 54,8 долара за същия период на 2023 г., според данни на LSEG.
Санкциите все още действат
Руските износители на петрол и хазната на Кремъл все още обаче получават по-малко, отколкото биха получили преди началото на войната.
Въпреки че руският петрол не се търгува в Европа, теоретична оценка в момента оценява суровия петрол Urals на около минус 10 долара за барел спрямо „датирания сорт Брент“. Преди войната обикновено се търгуваше в Европа на плюс-минус $1-2 за барел.
Западните страни твърдят, че санкциите са лишили Русия от най-малко 100 милиарда долара загубени приходи от петрол в допълнение към конфискацията на 280 милиарда долара в активи на централната банка.
Източници на Ройтерс от САЩ заявяват, че са решени да направят по-скъпо за Русия продажбата на петрол чрез сенчестия флот. Изчислява се, че Русия е похарчила най-малко 8 милиарда долара за увеличаване на своя флот в сянка.
Все още евтино
Дори и с по-малка отстъпка, руският суров петрол все още е по-евтин за индийските рафинерии от конкурентните доставки от страни като Саудитска Арабия.
Индийските покупки на руски петрол достигнаха деветмесечен връх през април, показват данни от проследяване на кораби. Индия е вторият по големина вносител на петрол в света след Китай. „Ние вземаме толкова руски петрол, колкото можем, за да спестим от разходите за внос“, казва източник от индийска рафинерия.
В същото време индийският премиер Нарендра Моди обеща да засили енергийните връзки с Русия. Китайските власти също обещаха по-тясно партньорство с Москва, посочвайки, че енергийното сътрудничество ще се разрасне в лицето на нарастващото напрежение със Запада.