fbpx

Руският сенчест флот – санкциониран, но продължаващ петролните доставки

Западните санкции, наложени на Русия за нахлуването в Украйна и насочени към намаляване на приходите ѝ от петрол, доведоха до появата на огромен „сенчест флот“ от танкери, помагащи на Москва да поддържа потока на износа си на суров петрол.

Ройтерс представя някои ключови моменти за тези нерегулирани плавателни съдове.

Защо този флот е в новините?

Във вторник Естония се опита да спре петролен танкер, санкциониран от Обединеното кралство миналата седмица, за плаване без флаг, нарушаващо морските правила. Това се случи в международни води между Естония и Финландия в Балтийско море, което накара Москва да изпрати изтребител, който да кръжи около него.

Обединеното кралство нареди нови санкции миналата седмица срещу 100 петролни танкера, които представляват „основна част от операцията на Путин за сенчест флот“, заявиха от правителството, докато Европейската комисия направи подобно предложение срещу 100 плавателни съда, в допълнение към 153, санкционирани преди това.

САЩ също така наложиха множество кръгове санкции срещу танкерите, които транспортират руски петрол.

Стари кораби

В така наречения сенчест флот, който транспортира руски петрол, има стотици застаряващи танкери.

Корабите обикновено имат непрозрачни структури на собственост и плават без първокласна западна застраховка или сертификат за безопасност, като често имат неизвестни застрахователи или оценители на плаваемостта на корабите – и двете са необходими за океанските търговски кораби, съобщават източници от корабоплавателната и застрахователната индустрия, запознати с въпроса.

Много от тези танкери плават през Балтийско море и превозват петрол през Финския залив, критичен маршрут за руския енергиен износ.

Регулаторите на НАТО и ЕС заявяват, че наблюдават флота, тъй като нови санкции са насочени към кораби, които вече са в черен списък за заобикаляне на ценови ограничения или подпомагане на военните усилия на Москва в Украйна.

Много западни държави – Великобритания, Германия, Полша, Холандия, пет скандинавски държави и трите балтийски държави – се споразумяха през декември да „разрушат и възпрат“ руския скрит флот в отговор на няколко необясними прекъсвания на кабели и подводни инцидента около критична инфраструктура в Балтийско море.

Великобритания, Дания, Швеция, Полша, Финландия и Естония заявяват, че проверяват документите за застраховка на кораби в Ламанша, Датските проливи, Финския залив и пролива между Швеция и Дания.

Как функционира скритият флот?

Сенчестият флот използва тактики като прехвърляне от кораб на кораб в международни води, където мониторингът от страна на пристанищните контролни органи е по-слаб, както и фалшифициране, включително фалшиви идентификационни номера на корабите, подправени данни за местоположението и използване на държави на знамето с по-нисък надзор, съобщава Lloyd’s List Intelligence и бреговата охрана на Финландия, цитирани от Ройтерс.

Освен това, повечето танкери са собственост на фиктивни компании в юрисдикции като Дубай, с бърза покупка и продажба от анонимни или новосформирани фирми, което допълнително усложнява отчетността.

Флотилата се състои предимно от остарели танкери, разчитащи на незападни или дори фалшиви застраховки, според норвежките власти, което поражда опасения относно поддръжката, екологичните рискове и стандартите за безопасност.

Кой печели и какво се прави?

Русия е основният бенефициент, поддържайки износа на петрол въпреки западните санкции, осигурявайки стабилни приходи за войната си в Украйна, заявяват Обединеното кралство и Франция.

Китай и Индия, които сега са най-големите купувачи на руски суров петрол, се възползват от големи отстъпки, като често купуват петрол доста под наложения от Запада ценови таван от 60 долара за барел, според данни за корабоплаването и товаренето в пристанищата.

Ако корабите използват западни услуги като застраховки, финансиране или пристанища, те трябва да докажат спазването на това ограничение. Но наблюдението на спазването на това ограничение е предизвикателство.

Някои танкери са загубили покритие след предполагаеми нарушения на санкциите, но много от тях продължават да работят с алтернативни застрахователи или юрисдикции, готови да поемат риска.

Нови кораби често заместват тези, които са в черния списък, а сенчестият флот продължава да расте.

Появяват се все повече руски застрахователи, които предоставят алтернативно покритие за руски петролни доставки, показват документи. Не е ясно как би функционирало изплащането на обезщетения за евентуален разлив на петрол, като се има предвид, че има и банкови санкции, коментират западни застрахователни източници.

Какви са рисковете?

Сенчестият флот може да представлява екологични рискове, тъй като лошо регулираните, стареещи танкери са склонни към разливи, механични повреди и течове, заплашвайки морските екосистеми.

Миналия декември руските власти работиха за овладяване на разлива на петрол в Керченския проток от два 50-годишни танкера, които бяха повредени по време на силна буря. Разливът може да се превърне в едно от най-големите екологични бедствия, засегнали региона през последните години, въпреки че мащабът на евентуалните застрахователни искове не се изясни веднага.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"