Повишаването на цените на суровините и енергията, предизвикано от войната в Украйна, доведе до увеличаване на разходите на автопроизводителите. Те от своя страна решиха да прехвърлят тази тежест върху цената на новите автомобили, пише RFI.
Да минеш на ток не е нещо евтино, а занапред сметката ще става все по-голяма. Производители започнаха да покачват цените на електрическите си автомобили на фона на ръста на цените на суровините и енергията. При някои модели можем да говорим за шокиращо увеличение.
Такъв по-специално е случаят на Тесла Модел 3, който поскъпна с 11 000 € само за няколко месеца. През миналата година той се предлагаше за 43 800 € (с максимална цена 45 000 €), като при това даваше право на екологичен бонус в размер на 6 000 €. Сега минималната цена, за която този автомобил може да бъде закупен е 49 990 €. В резултат на това купувачите вече не могат да претендират за субсидията от 6 000 €, а само за бонус от 2 000 €. И ако през юни 2021 г. автомобилът можеше да излезе 36 800 € (без да се включват местните облекчения и премията, която се получава, ако бъде върната старата кола на бензин или дизел), сега сметката е с 36% по-висока.
Същото се наблюдава и при Форд. Моделът Мустанг Match E, чиято базова цена беше 50 450 € през януари, сега се предлага за 56 400 €, т.е. ръст от 11%. Производителят оправдава това повишаване със „значителното увеличаване на производствените разходи и цените на суровините“. Дачия, която предлага най-евтиния електромобил на пазара, следва същата тенденция. Цената на Spting се е покачила с над 1 000 €, от 16 990 на 18 690 €.
Нарастване на търсенето
За първи път от 2010 г. расте и цената на батериите. Това се дължи на скока на цените на суровините и по-специално на лития, никела, кобалта и магнезия. Преди няколко години суровините съставляваха 40% от стойността на батериите, докато сега този дял е 80%.
Към увеличаването на разходите за суровини и енергия се прибавят дефицитът на полупроводници през 2021 г., който продължава да бъде пречка пред развитието на производството, както и нарастналото търсене. На фона на увеличаването на цените на горивата много шофьори решиха да се обърнат към електромобилите. В момента срокът на доставката на нов автомобил се увеличи от 3 месеца в началото на годината до 6-8 месеца, дори година. Това е проблем, който има даже по-голямо значение за редица клиенти, отколкото цената.
Превод Георги Саулов