fbpx

Само три страни в ЕС са с по-нисък пазарен дял на електроавтомобилите от България

Преходът към мобилност с нулеви емисии очевидно не набира скорост толкова бързо, колкото се очакваше, когато амбициозните цели бяха поставени за първи път в коренно различен политически контекст. Производителите на превозни средства играят своята роля, като предоставят разнообразна гама от превозни средства с нулеви емисии, но не можем да се справим сами с това предизвикателство. Това коментира Зигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Той говори по повод разработения от асоциацията интерактивен инструмент за проследяване, който трябва да помогне за картографиране на напредъка по отношение на електрификацията и прехода към нулеви емисии.

Сред акцентите е това, че фокусът сега трябва да се насочи към разглеждане на дългосрочна стратегия за декарбонизация, която да се справи с основните недостатъчни условия, възпрепятстващи прехода.

Интерактивните данни сочат, че пазарният дял на електрическите автомобили с батерии отбелязва първия си спад през 2024 г., падайки от 14,6% на 13,6% – почти 6% намаление на продадените бройки.

Освен това става ясно, че са необходими 8,8 милиона зарядни станции за автомобили и микробуси, за да се постигне целта за 2030 г., но днес в ЕС има само около 880 000 – това е необходимост от десетократно увеличение за пет години. Средно има една обществена зарядна станция на всеки пет електрически автомобила с батерии в ЕС, като съотношението се увеличава значително, когато се вземат предвид plug-in хибридите и микробусите.

Когато се зареждат в обществени мрежи, електрическите автомобили и микробуси струват повече за експлоатация от моделите с двигатели с вътрешно горене в повечето европейски страни.

Пазарният дял на средно-тежките и тежкотоварните камиони с нулеви емисии е 3,5%, далеч от планираните до 2030 година~35%, за да се постигнат целите за CO2

Днес в ЕС има само няколкостотин обществени зарядни станции, подходящи за камиони. Но за да се постигнат целите за емисии на CO2 до 2030 г., трябва да има налични приблизително 35 000 обществени зарядни станции, подходящи за камиони, в допълнение към около 2000 станции за зареждане с водород (с капацитет поне два тона на ден). Това са поне 500 зарядни станции, разположени средно всеки месец.

Данните за България сочат 3.9% пазарен дял на електрическите автомобили през 2024 година, което ни поставя в четворката страни в ЕС с най-нисък дял – зад нас са само Полша 3%, Словакия 2.4% и Хърватия 2.8%.

Най-висок пазарен дял в ЕС има Дания с 51.5%, а абсолютният европейски лидер е Норвегия (88.9%).




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"