fbpx

Сайтът на сп. „Тайм“ е отново безплатен: избор в разрез с тенденциите

Денят Х настъпи за сп. „Тайм“. Американското списание трябва да възстанови свободния достъп до уебсайта си. Това съобщение, направено през април по повод годишното тържество на Time, е изненадващо. От 2011 г. съдържанието на сайта е изцяло или частично платено, пише RFI.

Дигиталната версия на хартиеното издание ще остане платена, според сайта Axios. Съдържанието на сайта, както и 100-годишните архиви на списанието ще бъдат със свободен достъп.

Официално афишираната цел от Джесика Сибли, изпълнителен директор на списанието, е то да разшири аудиторията си, да я подмлади, да я разнообрази, и то по целия свят. „Тайм“ е много силно в своята класическа печатна версия, за която има 1,3 милиона абонати, но предизвиква по-малък интерес в мрежата с 250 000 абонамента.

Това решение е в разрез с общите тенденции

След като първоначално повечето медии се основаваха на свободен достъп, постепенно те бяха принудени да се откажат от него“, обяснява Жан-Мари Шарон, медиен социолог във Висшето училие за обществени науки. И основната причина за това е че, „потребителите посещават сайтовете най-вече през големите интеренет оператори, което доведе до това, че те усвояват най-големите рекламни ресурси“, добавя ученият, който е автор на изследването „Вчера журналисти, днес те напуснаха професията“ (2021). Технологичните гиганти, начело с Google и Facebook, получават повече от 70% от приходите от онлайн рекламата. Наред с намаляването на дела в постъпленията от реклама, рекламният пазар също така силно се сви.

При това, в момента, в който „Тайм“ реши да поеме по пътя на безплатния достъп, медиите, базирани на този модел, започнаха да изпитват същестевни трудности. В края на април беше закрит сайтът BuzzFeed News, което доведе до освобождаването на 180 служители. В средата на май Vice обяви фалит. Сред 2010-та, когато Time въведе платен достъп до съдържанието си в интернет, тези два сайта олицетворяваха появата на новото поколение изцяло онлайн новинарски медии. Но „безплатният модел, който се изразява в генериране на много трафик и продажба на реклама на тази основа не работи толкова добре, колкото се надявахме“, казва Рик Едмъндс от Института за изследване на журналистиката Poynter.

Нито BuzzFeedNEws, нито Vice успяха да намерят пътя към рентабилността и от години изпитваха големи затруднения с привличането на свежи капитали. За да останат на повърхността, те натрупаха големи задължения. С повишаването на лихвите, затягането на кредитните условия, отдръпването и проявата на нетърпение от страна на инвеститорите, ставаше все по-трудно да се поддържа моделът.

С провала на модела, стойността на тези медии се срина с времето. През 2021 г. BuzzFeed имаше горчив опит с първичното публично предлагане на акции на борсата, което се превърна в пълно фиаско. След като е имало време, когато компанията е била оценявана на 1,5 милиарда долара, тя успя да събере едва 16 милиона. Що се отнася до ViceMediaGroup, тя беше оценявана на 5,7 милиарда долара през 2017 г., което беше повече от пазарната капитализация на The New York Times по това време. Днес един от кредиторите ѝ предлага да поеме Vice за 225 милиона долара.

Може ли безплатният достъп да се отрази на съдържанието на сайта на „Тайм“?

Трудно е предварително да се каже. Това ще зависи от цялостната им стратегия.

Във време, когато се наблюдава обратният процес – онлайн медиите преминават от безплатни към платени версии, това ги принуждава да предоставят различно съдържание, отбелязва Жан-Мари Шарон. При безплатните съществува тенденция „те да станат по-банални, да се говори за нещата, за които всички говорят“, за да се привлече най-много трафик и следователно повече приходи от реклама. При платен достъп, обратно, важно е да се „откроиш“.

В този контекст в Съединените щати безплатните информационни сайтове, които имат подкрепата на големи фирми, се справят по-добре от останалите. Във Франция вестник La Tribune може да стане част от голяма компания, която все повече се интересува от медиите: CMA-CGM.

Корабособственикът от Марсилия обеща да закупи 100% от капитала на компанията, която притежава икономическия вестник. По-голямата част от съдържанието на La Tribune, който изостави ежедневното си печатно издание преди повече от десет години, е платено. И според Le Figaro компанията вече е печеливша, с брутен оперативен доход от 400 000 евро. Но трябва да се отбележи, че „50% от доходите ѝ“ идват от събитията, които тя организира.

Тайм заляга на диверсификация на приходите посредством Time Studios, който се позиционира в аудиовизуалния сектор, или чрез отразяването на актуални събития. Това е поле за експериментиране с нова онлайн стратегия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"