fbpx

Сделката в САЩ поднови интереса към алгоритъма на TikTok

Алгоритъмът за препоръчване на съдържание, който захранва онлайн платформата за кратки видеоклипове TikTok, отново попадна в светлината на прожекторите, след като китайският собственик на приложението ByteDance подписа обвързващи споразумения за създаване на съвместно предприятие, което ще предаде контрола върху операциите на американското приложение на TikTok на американски и глобални инвеститори, включително компанията за облачни изчисления Oracle.

Ройтерс обобщава известното до момента.

Отстъпва ли Bytedance контрол?

Въпреки че създаването на това ново образувание бележи голяма стъпка към избягване на забрана от страна на САЩ, както и към облекчаване на търговското и технологично напрежение между Вашингтон и Пекин, все още има несигурност около собствеността на алгоритъма за препоръки, считан за перлата в короната на TikTok.

Ръш Доши, бивш служител в Съвета за национална сигурност при президента Джо Байдън, заявява, че не е ясно дали алгоритъмът е бил прехвърлен, лицензиран или все още е собственост и контролиран от Пекин, като Oracle просто осигурява „мониторинг“.

Алгоритъмът се счита за основен за глобалния успех на TikTok и допреди няколко месеца позицията на ByteDance беше, че по-скоро би спряла приложението в САЩ, отколкото да го продаде. Но през септември Ройтерс съобщи, позовавайки се на свои източници, че ByteDance ще запази собствеността върху американските бизнес операции на TikTok, но ще отстъпи контрола върху данните, съдържанието и алгоритъма на приложението на съвместното предприятие.

Съвместното предприятие ще служи като бекенд операция на американската компания и ще обработва потребителските данни от САЩ и алгоритъма, като източници информираха по това време, че ще има отделно подразделение, което ще продължи да бъде изцяло собственост на ByteDance и ще контролира генериращите приходи бизнес операции, като електронна търговия и реклама.

Тези договорености формираха контура на сделката, обявен в четвъртък. Контролираното от ByteDance лице TikTok U.S. ще бъде генериращото приходи, докато новото съвместно предприятие ще получава част от приходите за своите технологии и услуги за данни, казаха източниците.

Китайското правителство все още не е обявило позицията си относно подписаното споразумение. Пекин направи промени в законите си за износ през 2020 г., които му дават права за одобряване на всеки износ на алгоритми и изходни кодове, добавяйки слой сложност към всяко усилие за продажба или отделяне на американското приложение.

Какво прави алгоритъма мощен?

Анализатори посочват, че не само алгоритмите, но и начинът, по който работят с формата на кратки видеоклипове, са направили TikTok толкова успешен в световен мащаб.

Но TikTok показа, че алгоритъм, воден от разбирането интереса на потребителя, може да бъде по-мощен. Вместо да изгражда алгоритъма си върху „социална графика“ като Meta, ръководителите на TikTok заявиха, че алгоритъмът им се основава на „сигнали за интерес“.

Форматът на кратки видеоклипове позволява на алгоритъма на TikTok да стане много по-динамичен и дори способен да проследява промените в предпочитанията и интересите на потребителите във времето, като става толкова подробен, колкото това, което потребителят може да хареса през определен период от време през деня.

Позиционирането на TikTok от самото начало като приложение, създадено за мобилни устройства, му даде предимство пред конкурентните платформи, които трябваше да адаптират интерфейсите си от компютърните екрани.

Ранното навлизане на TikTok на пазара на късометражни видеоклипове също даде на компанията голямо предимство за ранен играч. Instagram на Meta не стартира Reels до 2020 г., докато YouTube на Alphabet стартира Shorts през 2021 г., като и двете изостават от TikTok по отношение на години опит в данните и разработването на продукти.

Какво разкрива изследването за алгоритъма?

TikTok също така редовно препоръчва съдържание, което е извън интересите на потребителите, което ръководството на компанията многократно е заявявало, че е от съществено значение за потребителското изживяване на TikTok.

Проучване, публикувано от изследователи от САЩ и Германия миналата година, установява, че алгоритъмът на TikTok „експлоатира интересите на потребителите в 30% до 50% от препоръчаните видеоклипове“, след като е изследвало данни от 347 потребители на TikTok и пет автоматизирани бота.

Това откритие показва, че алгоритъмът на TikTok избира да препоръчва голям брой видеоклипове за разглеждане, опитвайки се или да определи по-добре интересите на потребителите, или да увеличи максимално задържането на потребителите, като препоръчва много видеоклипове, които са извън (известните) интереси на потребителя“, пишат изследователите в статията, озаглавена „TikTok и изкуството на персонализацията“.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"