Eлектрическата кола е бъдещето на автомобилостроенето, но също така тя трябва да бъде достъпна. Поради това производителите водят безпощадна битка, кой ще предложи най-добрия модел на най-ниска цена. Capital.fr* селектира няколко от бъдещите коли с батерии, чиито производители обещават цената им да не надхвърли границата от 25 000 евро…
Леки за управление, наричани „чисти“, с оригинален дизайн и сравнително ниски разходи за поддръжка, електрическите автомобили непрекъснато карат да се говори за тях. И тези коли, задвижвани с батерии, ще продължат да пораждат разговорите между бъдещите купувачи, защото на тях им се обещава светло бъдеще. Основните причини са Европейският съюз, който реши да преустанови продажбата на коли с ДВГ (дизел и бензин) през 2035 г., фабриките за батерии, които изникват навсякъде в Европа, производителите, които разработват все по-напредничави стратегии за намаляване на емисиите им на CO2, френското правителство, което преразглежда виждането си за екологичния си бонус и призовава за социален лизинг (електрически коли по 100 евро на месец) за най-скромните домакинства… така утре всички ще караме електромобили.
Електрическата кола обаче все още не е достъпна за всеки. Цените остават твърде високи, сочат данни на консултантската фирма AAAData. По нейните оценки, средната каталожна цена на нов 100% електрически лек автомобил (без опции и преговори) възлиза на 41 473 евро през първата половина на 2023 г., което е с 8% повече в сравнение със същия период на миналата година. Това е с 3740 евро повече от дизелов и с 13 200 евро повече от бензинов автомобил…
Значението на цената за закупуването на електрически автомобил
Ако днес продажбите започват бавно да се демократизират, благодарение на държавните помощи при закупуване и извънредната екологична ситуация, пазарът на електроавтомобили задължително ще се концентрира върху един критерий – цената. Така започва ожесточена борба между производителите в стремежа им да предложат достъпни модели и да не останат настрани в надпреварата в електрификацията.
Dacia е лидер, със своята Spring. Трябва да отбележим, че днес този градски автомобил е един от най-евтините на пазара (15 800 евро), заедно с Renault Twingo E-Tech (20 250 евро). Към това се добавя и силната китайска конкуренция (включително MG и неговия MG4 3а 24 990 евро). Някои марки искат да ѝ се противопоставят, като предлагат автомобили за по-малко от 25 000 евро. Ето един преглед на четирите бъдещи евтини коли, които биха могли да преобърнат пазара на електроавтомобили.
Renault R5
Бъдещият модел R5 на Renault (на снимката) ще бъде един от най-достъпните автомобили, тъй като би трябвало да се предлага на цена под границата от 25 000 евро. Този модел, който демонстрира един нео-ретро дизайн, беше представен през 2021 г. като част от стратегическия план на производителя Renaulution и се очаква за есента на 2024 г. Моделът в момента е напълно интегриран в завода в Дуе, а електрическата част ще се произвежда в специално изграденото подразделение в Hauts-de-France, където автомобилът ще се сглобява.
Citroën ë-C3
Stellantis също е решен да инвестира в тази ниша. Автомобилната група обяви нова версия на своя градски автомобил Citroën C3, 100% електрически, който ще бъде представен през октомври 2023 г. и ще бъде пуснат на пазара в началото на 2024 г. Стремейки се към достъпност, Citroën обещава цена под 25 000 евро за своя ë-C3, или дори около 23 000 евро преди бонуса. Моделът е първият потвърден за включване в правителствената програма, която обещава електрическата кола за по 100 евро на месец.
Fiat Panda
Stellantis ще разшири предложенията си за достъпни електрически автомобили с новия си модел Fiat Panda, чийто базов модел също се позиционира под границата от 25 000 евро. Този градски автомобил ще бъде пуснат за продажба през юли 2024 г. Той ще споделя долната си част с ë-C3, като се започне от платформата (основната структура на автомобила, включително шасито).
Volkswagen ID.2 all
Модел, наречен ID.2, предизвика фурор през март 2023 г. Той показва каква ще бъде новата народна кола от марката Volkswagen. С цена на базовия модел под 25 000 евро (без помощите), този малък автомобил ще бъде най-евтиният в гамата и един от най-атрактивните на пазара от края на 2025 г. Целта му е да се конкурира с Renault R5. Германският производител хвърля също така друго още по-голямо предизвикателство – да се пребори с Dacia и нейния Spring. Във всеки случай, имено това обещаха германците преди няколко месеца, като обявиха, че в момента „работят под пълна пара“ по идеята за създаване на електрическа кола за по-малко от 20 000 евро.
*Превод Георги Саулов