Някога лидер в областта на опазването на околната среда и борбата срещу глобалното затопляне, Швеция бележи непрекъснато отстъпление. Учени и неправителствени организации, но също така и индустрията, изразяват безпокойството си, че страната ще загуби лидерската си позиция в екологичния преход, придобита в началото на 90-те години, изтъква rfi.fr в свой материал.
Швеция досега е за пример в Европа и дори в света. Само че в последно време се превръща от първенец на класа в оставач по отношение на политиките в областта на климата. А не трябва да се забравя, че страната си е поставила за цел да постигне въглеродна неутралност през 2045 г., т.е. пет години по-рано от датата, обявена от ЕС като цяло.
А началото е много добро. Швеция е първата страна, която въведе въглероден данък през 1991 г. Това е и страната в Европейския съюз, която намали най-много своите емисии на парникови газове в Европейския съюз. Спадът между 1990 г. и 2021 г. е 33%. И не на последно място тя успя да постигне най-ниския въглероден отпечатък в Европа, около 5 тона на жител.
Промяна на курса от 2022 година
Вятърът започна да се обръща през 2022 г., когато на власт дойде дясната коалиция, подкрепена от крайната десница. Борбата с инфлацията и засилването на покупателната способност се превърнаха в приоритет, а екологията мина на заден план като променлива, която подлежи на корекции. И това явление дори си има име „green-blaming“ (обвиняване на зелените).То се проявява в изграждането на образа на един вид екологично плашило, което превръща екологията в изкупителна жертва за всичко, което не е върви добре.
В кралството на екологията, през 2024 г. бяха регистрирани най-високите емисии за второ тримесечие от 2010 г. насам, ако не броим пост-Ковид възстановяването. И това увеличение, макар и умерено, се очаква да продължи до края на десетилетието.
Швеция бележи отстъпление почти навсякъде и най-вече в транспортната си политика: край на бонусите за споделено пътуване и използване на обществен транспорт, край на субсидиите за офшорна вятърна енергия и за високоскоростните влакове, увеличаване на субсидиите за изкопаеми горива, край на данъчните облекчения при закупуване на електрически автомобили, намаляване на дела на биогоривата, премахване на климатичните критерии при възлагането на обществените поръчки. И това далеч не е краят на списъка.
Крачка назад по отношение на найлоновите торбички
Швеция е мястото, където всичко започна за световната икона на екологията Грета Тунберг, тази, която отказва да се качи на самолет. Страната досега беше известна с „flygskam“, а именно, че е срамно да ползваш самолети. Но на 3 септември правителството обяви, че иска да отмени данъка върху въздушния транспорт, въведен от левицата през 2018 г.
Два месеца по-късно, на 1 ноември, се намали таксата върху найлоновите торбички, които се купуват на касата. Тази такса доказа своята полезност. Броят на закупените найлонови торбички намаля от средно 74 на човек през 2019 г. на 17 през 2023 г.
Постигане на въглероден неутралитет през 2045 година
Разбира се, със своите 10 милиона жители Швеция не е най-голямата в Европа, но в исторически план това е страната, която теглеше нагоре европейските политики по отношение на околната среда. Тя беше тази, която даваше примера.
Но в сравнителен план Швеция остава водеща по отношение на екологичните политики. През 2022 г. Global Green Economy Index класира Швеция като третата най-екологична страна в света. Макар че страната прави крачка назад, тя поддържа целта си да постигне въглероден неутралитет през 2045 г., пет години преди другите.