Приходът от 989 млн. лв. от тол системата е за две години и половина и не надвишава този от хартиената винетка. Това посочи пред бТВ заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов, продължавайки темата от вчерашния брифинг на министър Комитова, която изнесе притеснителни данни за тол системата и нейната не особено добра ефективност.
Христов обърна внимание и на несъбраните 70 милиона лева за 200 хиляди нарушения.
Гледаме числата и мениджмънта на тол системата. Защо беше нужен най-скъпият вариант. Никоя от нашите съседки не използва тази тол система, а много по-евтини варианти, коментира още Христов и даде пример с Турция, където се използва електронен стикер
По думите му, държавата плаща 2 млн. лв. месечно на „Капш“ за софтуерна поддръжка, договорът е публичен, а приложенията към него – конфиденциални, което буди безпокойство. Според едно от приложенията ангажиментът за покупка на резервни части е на Агенция „Пътна инфраструктура“. АПИ не може да изчисли какъв е разходът на година за тол системата. Проблемът е колко ще струват и откъде ще дойдат.
911 души е щатната бройка в Националното тол управление. Разходът за заплати за тях е около 25 млн. лв. Има 40 IT-специалисти със заплата около 5000 лв. Даваме още толкова на „Капш“ за софтуерна поддръжка. Имаме дублаж на услуги, подчертава Захари Христов.
Той посочи още, че в момента пак по-голямата част от приходите са от винетки за леки автомобили. Христов посочи като парадокс и факта, че в планинските райони, където има дърводобив и има усилено движение на тежкотоварни моторни превозни средства, те не плащат нищо, защото второкласните и третокласните пътища не попадат в обхвата на тол системата.