Големите работодателски организации разпространиха особено гневно писмо, адресирано до вицепремиера Христо Алексиев и министрите на икономиката и енергетиката.
Поводът е изменен вариант на таваните на приходите на електропроизводствените предприятия, в който не е представен в подробности механизмът за компенсиране на небитовите крайни клиенти за цените на електрическата енергия.
„Не е възможно да се води сериозен разговор, без да са известни както приходната, така и разходната част. Протестираме срещу подхода да се обсъждат числа, за които не е ясно как са получени“, заявява бизнесът.
Припомня се, че на последното заседание на Кризисния щаб, проведено на 13 октомври 2022 г., е обсъдена ревизия на тези тавани в посока на тяхното намаляване. Вместо това, те са на практика запазени, за някои производители са увеличени, а други производители са практически изключени.
Според работодателите този подход е недопустим, тъй като по този начин се намаляват средствата, които да осигурят финансирането на компенсаторния механизъм за цените на електрическата енергия.
Изтъква се, че тези средства не са помощ от енергетиката за бизнеса, а са средства на бизнеса, получени в енергетиката, поради съществуващи пазарни изкривявания.
Възразява се срещу завишаването на тавана на кондензационните въглищни централи от 180 лв./MWh + разходите за емисии на 350 лв. лв./MWh + разходите за емисии. Според бизнеса няма яснота какви промени са настъпили за десет дни, за да се предприеме двукратно увеличение на прага, намалявайки вноските във ФСЕС.
Писмото се противопоставя и на на практическото изключване на големите ВЕЦ на НЕК с предвиденото изваждане на всички ВЕЦ с изравнител от механизма за прилагане на таван на приходите.
Относно АЕЦ Козлодуй и факта, че таванът на приходите е три пъти по-висок от определената от КЕВР цена за регулирания пазар, в която освен гарантирана възвръщаемост, са включени както разходите за гориво, така и разходите за задължителните вноски във фондовете за управление на РАО и извеждане от експлоатация, бизнесът смята, че действителният таван на приходите на ядрената централа следва да е поне с 1/3 по-нисък.