fbpx

Срив на продажбите на нови дизели у нас, общ спад в ЕС

През първите два месеца на годината регистрациите на нови автомобили в ЕС са намалели с 3% в сравнение със същия период на 2024 г. По-специално, основните пазари на блока отбелязват спад в Италия (-6%), Германия (-4,6%) и Франция (-3,3%). Испания, обратно, регистрира ръст от 8,4%.

Само през февруари спадът на годишна база е 3,4%, като германският пазар отбелязва най-рязък спад в обема от 6,4%, следван от Италия (-6,2%), сочат данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).

През първите два месеца на 2025 г. продажбите на нови електрически автомобили с батерии са нараснали с 28,4% до 255 489 единици, заемайки 15,2% от общия пазарен дял в ЕС. Три от четирите най-големи пазара в ЕС, представляващи 64% от всички регистрации на акумулаторни електрически автомобили, регистрират стабилни двуцифрени печалби: Германия (+41%), Белгия (+38%) и Холандия (+25%). Това контрастира с Франция, където се наблюдава лек спад от 1,3%.

Данните за първите два месеца на годината показват ръст на новите регистрации в ЕС на хибридно-електрически автомобили с 18,7%, водени от значителен ръст на четирите най-големи пазара: Франция (+51,4%), Испания (+31,5%), Италия (+10,4%) и Германия (+9,8%). Това води до 594 059 регистрирани единици през първите два месеца на 2025 г., което представлява 35,2% от пазарния дял на ЕС.

Регистрациите на plug-in хибридни електрически автомобили са намалели с 5% през периода януари-февруари 2025 г. с общо 124 947 единици. Това намаление се дължи основно на значителни намаления на ключови пазари като Белгия (-65,3%) и Франция (-49,3%). В резултат на това Plug-in хибридните електрически автомобили сега представляват 7,4% от общите регистрации на автомобили в ЕС.

Само през февруари се наблюдава годишен ръст от 23,7% за електрическите батерии и 19% за хибридните електрически автомобили, докато електрическите автомобили с плъгин хибрид отбелязаха лек спад от 1,4%.

Регистрациите на бензинови автомобили отбелязват значителен спад от 20,5% през януари и февруари, като всички основни пазари показват спад. Франция претърпя най-рязък спад, като регистрациите се сринаха с 27,5%, следвана от Германия (-24,9%), Италия (-19%) и Испания (-13%). С 489 838 нови автомобила, регистрирани досега, пазарният дял на бензина спада до 29,1% спрямо 35,5% през същия период на миналата година. По същия начин пазарът на дизелови автомобили спада с 28%, което води до пазарен дял от 9,7% за дизелови превозни средства до февруари 2025 г. Като цяло двуцифрени спадове се наблюдават на повечето пазари в ЕС.

Само през февруари годишният спад е 22,4% за бензина и 28,8% за дизела.

И в България през февруари се отчита общ спад на продажбите на нови автомобили (-5.8, 3394 броя). Това се дължи най-вече на сериозния спад при продадените дизелови автомобили (-32%) и лекия спад при бензита (-3%). Най-висок ръст (+44%) има при продажбите на хибридни електрически автомобили – 105 броя.

Спад се наблюдава и общо за първите два месеца на годината (-2.5%), като отново най-сериозен е той при дизеловите автомобили, като това води и до рязко намаляване на пазарния им дял – 10%, при 13.5 година по-рано.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"