Сривът в продажбите на Tesla тази година на няколко европейски пазара продължи и през август на фона на ожесточена конкуренция от страна на други производители в областта на електромобилите и негативната реакция срещу главния изпълнителен директор Илон Мъск, въпреки че Норвегия и Испания се противопоставят на тенденцията, отбелязва Ройтерс.
Последните данни от Франция показват, че регистрациите на автомобили Tesla са спаднали с 47,3% през август спрямо същия месец на 2024 г., докато общият пазар на автомобили е нараснал с близо 2,2%.
Регистрациите на Tesla са спаднали с повече от 84% в Швеция – където продажбите на електрически превозни средства са били без промяна, а пазарът като цяло е нараснал с 6% – спадът в Дания е 42%, а в Нидерландия – 50%.
Продажбите в Норвегия и Испания са се увеличили, но растежът е доста под този на водещия китайски производител на електрически автомобили BYD. Норвегия, където Tesla има дълбоки корени и почти всички продажби на нови автомобили са електрически, отбелязва скок от 21,3% в регистрациите за американския производител на електромобили. Но конкурентът BYD отчита скок в регистрациите с 218%.
В Испания, която предоставя субсидии за електрически превозни средства до 7000 евро, продажбите на Tesla са се увеличили със 161% до 1435 автомобила от 549 през август миналата година. Но продажбите на BYD са се увеличили с повече от 400% до 1827 автомобила. От началото на годината продажбите на BYD в Испания са скочили с 675% до 14 181 автомобила, докато продажбите на Tesla са се увеличили с 11,6% до 9303 превозни средства.
Анди Лейланд, съосновател на специалиста по вериги за доставки SC Insights, заявява, че регистрационните данни на Tesla за Испания може да са били изкривени от голяма пратка превозни средства, пристигнала в страната през август, и че тримесечните данни ще дадат по-ясна картина за представянето ѝ там.
Tesla има няколко проблема в Европа, посочва Ройтерс. Компанията има малка, застаряваща гама и не е пускала нов модел за масовия пазар от Model Y през 2020 г., докато новите китайски конкуренти и традиционните автомобилни производители заливат пазара с нови модели.
Матиас Шмит, анализатор на европейския автомобилен пазар в Schmidt Automotive, обръща внимание на коментар на Мъск по отношение на второто тримесечие, че „няма проблеми с обемите на продажбите на Tesla на европейския пазар“, в момент, в който пазарният му дял в Западна Европа падна до 1,7% през първата половина на годината от 2,5% през 2024 г. Според Шмит Мъск „звучи заблудено“. По-рано тази година представители на Tesla в Европа твърдяха, че спадът в продажбите на автомобилния производител се дължи до голяма степен на пренасочването на производството към обновения Model Y, който беше най-продаваният автомобил в Европа през 2023 г.
Доставките на обновения Model Y започнаха в голяма част от Европа през юни, но продажбите му намаляха с 46,5% в Дания през август и с 87% в Швеция.
Конкурентните проблеми на Tesla се утежняват от политиката на Мъск – той помогна за финансирането на победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ миналата година и подкрепяше европейските крайнодесни партии – което предизвика ожесточена реакция сред потребителите.