В продължение на години Tesla имаше повече редовни клиенти в САЩ от всяка друга голяма автомобилна марка, но лоялността се е сринала, откакто главният изпълнителен директор Илон Мъск подкрепи президента Доналд Тръмп миналото лято, според данни на изследователската фирма S&P Global Mobility, споделени ексклузивно с Ройтерс и цитирани от агенцията.
Данните, които не са били публикувани преди, показват, че лоялността на клиентите на Tesla е достигнала своя връх през юни 2024 г., когато 73% от домакинствата, притежаващи Tesla, които са търсили нов автомобил, са си купили отново Tesla, сочи анализа на S&P на база информация от всички 50 щата по домакинства.
Лоялността на клиентите е внимателно наблюдаван показател в автомобилната индустрия, защото е „много по-скъпо“ да се вземат нови клиенти от конкурентите, отколкото да се задържат съществуващите, изтъкват от Либи.
S&P предлага едни от най-подробните данни за индустрията относно покупките на автомобили, като за разлика от данните от проучвания, тя проследява действителните транзакции с превозни средства, за да проследи как потребителите мигрират между марки и модели.
От четвъртото тримесечие на 2021 г. до третото тримесечие на миналата година повече от 60% от домакинствата, притежаващи Tesla, са закупили още един автомобил за следващата си покупка, показват данните. Само една друга марка – Ford – отчита тримесечен процент на лоялност над 60% през периода и то само веднъж.
Този водещ в индустрията процент на лоялност към марката започва рязко да спада през юли – когато Мъск подкрепи Тръмп след опита за покушение в Пенсилвания срещу кандидата на републиканците.
Процентът достига дъното си от 49,9% миналия март, малко под средното за индустрията, след като Мъск оглави съкращаващия бюджета на Тръмп Департамент за ефективност на правителството през януари и започна да уволнява хиляди държавни служители.
През май, последният месец, за който са налични данните на S&P, процентът на лоялност на Tesla в САЩ се е повишил до 57,4%, което го поставя над средното за индустрията ниво и е приблизително същото като на Toyota, но зад Chevrolet и Ford.
Анализаторът на S&P Том Либи нарича „безпрецедентно“ бързото падане на лидера по лоялност на клиентите до средните за индустрията нива. „Никога не съм виждал толкова бърз спад за толкова кратък период от време“, изтъква той, цитиран от Ройтерс.
Агенцията припомня, че Tesla предостави на Мъск 96 милиона акции на стойност около 29 милиарда долара, ход, целящ да задържи милиардера предприемач начело, докато той се бори със съдебно решение, което анулира първоначалното му споразумение за заплащане, тъй като е било несправедливо към акционерите.
Някои анализатори сочат, че моментът на рязкото спадане на лоялността към марката на Tesla предполага, че участието на главния изпълнителен директор в политиката е отблъснало клиентите от екологично съзнателната клиентска база на пионера в електромобилите. „Ако имат демократични убеждения, тогава може би ще обмислят и други марки в допълнение към Tesla“, отбелязва Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar.
Застаряващата моделна гама на Tesla също е изправена пред по-силна конкуренция от редица електрически превозни средства от традиционни автомобилни производители, включително General Motors, Hyundai и BMW. Единственият нов модел, който Tesla пусна от 2020 г. насам, триъгълният Cybertruck, се оказа провал, въпреки прогнозата на Мъск за стотици хиляди годишни продажби.
По време на телефонен разговор за приходите през април, финансовият директор на Tesla Вайбхав Танеджа посочва „негативното въздействие на вандализма и неоправданата враждебност към нашата марка и хора“, но също така казва, че е имало „няколко седмици загубено производство“, когато компанията е преоборудвала фабриките, за да произвежда обновена версия на най-продавания си Model Y.
Продажбите на автомобили Tesla като цяло падат в световен мащаб и са намалели с 8% в Съединените щати през първите пет месеца на 2025 г., според S&P. Продажбите спадат с 33% през първите шест месеца на годината в Европа, където обществената реакция срещу политическите действия на Мъск е особено ожесточена.
Засилената политическа активност на Мъск беше „много лош момент“ за Tesla, казва Гарет Нелсън, анализатор, който следи производителя на електрически превозни средства в CFRA Research, защото се случи точно когато компанията се сблъска със засилена конкуренция от китайските производители на електрически превозни средства и други традиционни автомобилни производители. Той посочва, че основните му притеснения за Tesla са загубата на пазарен дял и „какво може да се направи, за да се поправят щетите върху марката“.
Tesla остава лидер в продажбите на електрически превозни средства в САЩ, но вижда как господството ѝ ерозира, тъй като Мъск миналата година се задълбочи в политиката и фокусира Tesla повече върху разработването на технологии за автономно шофиране, отколкото върху нови достъпни модели за хора-шофьори.