През първата половина на 2025 г. регистрациите на нови автомобили в ЕС са намалели с 1,9% в сравнение със същия период на миналата година. Само през юни от Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА) отчитат силен спад от 7,3% на годишна база, което според организацията е показателно и за трудната световна икономическа среда за производителите на автомобили.
Електрически автомобили
През първата половина на 2025 г. продажбите на нови електрически автомобили с батерии достигат 869 271 бройки, заемайки 15,6% от пазарния дял на ЕС. Това е увеличение, но спрямо ниската базова стойност от 12,5% през първата половина на 2024 г. Три от четирите най-големи пазара в ЕС, на които се падат над 60% от регистрациите на електрически автомобили с батерии, отбелязват ръст: Германия (+35,1%), Белгия (+19,5%) и Нидерландия (+6,1%). Това контрастира с Франция, където се наблюдава спад от 6,4%.
Данните за първата половина на 2025 г. също така показват, че новите регистрации на хибридни електрически автомобили в ЕС са се увеличили до 1 942 762 бройки, водени от растежа на четирите най-големи пазара: Франция (+34,1%), Испания (+32,8%), Италия (+10%) и Германия (+9,9%). Хибридните електрически модели вече представляват 34,8% от общия пазарен дял на ЕС.
Регистрациите на plug-in хибридни електрически автомобили през първата половина на 2025 г. достигат 469 410 бройки. Това се дължи на увеличение на обема на ключови пазари като Германия (+55,1%) и Испания (+82,5%), но също и Италия (+56,3%). В резултат на това plug-in хибридните електрически автомобили вече представляват 8,4% от общия брой регистрации на автомобили в ЕС, в сравнение с 6,9% през юни 2024 г. от началото на годината.
Годишните данни само за юни сочат ръст едва от 7,8% за електрическите автомобили с батерии и 6,1% за хибридните електрически автомобили, докато plug-in хибридните електрически автомобили регистрираха четвъртия си пореден месец на силен растеж с увеличение от 41,6%.
Бензинови и дизелови автомобили
За полугодието регистрациите на бензинови автомобили са намалели с 21,2%, като всички основни пазари отбелязват спад. Франция претърпя най-рязък спад, като регистрациите намаляват с 33,7%, следвана от Германия (-27,8%), Италия (-17,2%) и Испания (-13,4%).
С 1 585 357 регистрирани нови автомобила досега, пазарният дял на бензиновите автомобили спада до 28,4%, в сравнение с 35,4%. По подобен начин пазарът на дизелови автомобили намаля с 28,1%, което води до 9,4% дял за дизеловите превозни средства през юни 2025 г. от началото на годината. Само през юни се отбелязва спад от 25,4% за бензиновите и 34,1% за дизеловите автомобили.
На фона на общия спад в ЕС, българският пазар на нови автомобили е стабилен с годишен ръст от +12.4% през юни (4,614 продажби) и +4.6% за полугодието (24,083 продажби).
За първите шест месеца на годината най-висок ръст на продажбите у нас имат хибридно електрическите автомобили (+63%), но представляващи едва 757 автомобила.
С 1,135 продажби електрическите автомобили с батерии отчитат ръст от +31.5% и увеличават с 1 п.п., до 4%, пазарния си дял.
Традиционно стабилният пазар на нови бензинови автомобили отчита 5.1% ръст с 19,760 продажби и леко увеличава и без това огромния си пазарен дял до 82%. Дизеловите автомобили губят позиции и у нас с -18.7% спад на продажбите и намаляване на пазарния дял до 9% от 11.5 на сто през първите шест месеца на 2024 година.