Stellantis (група, притежаваща брандове, сред които Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot) и китайският производител на батерии CATL ще инвестират 4,1 милиарда евро в изграждането на една от най-големите в Европа фабрики за батерии за електрически превозни средства в Испания, съобщава Ройтерс.
Съвместното предприятие (50-50) ще е в Сарагоса, североизточна Испания, и се очаква да започне производство до края на 2026 г. Плановете са за достигане на капацитет от 50 гигаватчаса – достатъчно, за да захранва средно 700 000 автомобила на ден, според базираната в Холандия Electric Vehicle База данни. Капацитетът ще зависи от развитието на пазара на електромобили в региона и от подкрепата на властите, изтъкват двете компании.
Инициативата става в момент, в който европейските производители на автомобили се борят с високите разходи и силната конкуренция от страна на китайските конкуренти, както и с по-бавния от очакваното преход към EV. Около 2,4 милиона нови електрически автомобили са регистрирани в страните от ЕС през 2023 г. спрямо 2 милиона през 2022 г., докато регистрациите на нови plug-in хибридни автомобили са намалели с 4%, показват данни на Европейската агенция по околна среда.
Европа се опитва да привлече производители на батерии за електромобили да строят фабрики в региона – дом на производители на автомобили като Volkswagen и Stellantis – докато се опитва да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата за зелени субсидии със Съединените щати.
Решението да се позиционира фабриката в Испания идва, след като тя се въздържа при гласуването за налагане на допълнителни мита върху вноса на китайски електромобили в Европейския съюз. Премиерът Педро Санчес призова ЕС да преразгледа санкционирането на произведените в Китай електромобили, за да избегне търговска война. Държави производители на автомобили като Италия и Франция гласуваха в подкрепа на тарифните мерки, докато Германия гласува против.
Китайските компании трябва да поискат одобрение от Пекин за преки инвестиции в чужбина, а Пекин специално заяви на производителите на автомобили да спрат големи инвестиции в европейски страни, които подкрепят налагането на допълнителни мита, съобщи Ройтерс през октомври.
Испания, вторият по големина производител на автомобили в Европа, през 2020 г. обяви план от 5 милиарда евро за привличане на производство на електромобили и батерии с помощта на фондовете на ЕС за подпомагане на пандемията. Stellantis е получила около 300 милиона евро от този план като част от усилията на Испания да консолидира своя сектор за производство на автомобили, според правителството.
Испания е привлекателно място за заводи за батерии поради изобилието си от вятърна и слънчева енергия, отбелязва още Ройтерс. Слънчевата енергия е с 20-25% по-евтина, отколкото в Централна Европа, а ресурсите на вятърна енергия на Иберийския полуостров надвишават средното за ЕС с 5-10%, показва проучване на McKinsey, цитирано от агенцията.
Възобновяемите енергийни източници представляват 77% от общия инсталиран мощностен капацитет в региона Арагон, причина, посочена от компании като Microsoft и Amazon за изграждането на дейта центрове на стойност милиарди евро там.
В същото врезме плановете на други места в ЕС са изправени пред бюрократични пречки, производствени проблеми и по-бавно търсене на електромобили от очакваното.
Проектът е ключова част от целта на Stellantis да увеличи производството на електромобили в своите заводи в регионите Арагон и Галисия. Заводът в Сарагоса ще бъде третият завод на CATL в Европа; другите две са изцяло собственост на производителя на батерии.
От 6 години CATL управлява фабрика в Германия, първата в Европа, с обща инвестиция от 1,8 милиарда евро за постигане на краен производствен капацитет от 14 гигаватчаса. Тя изгражда нов завод в Унгария с инвестиция от 7,3 милиарда евро и планиран капацитет от 100 GWh.
Stellantis е и най-големият инвеститор в съвместното предприятие за производство на батерии ACC, заедно с Mercedes и френската петролна компания TotalEnergies. ACC започна производство в гигафабрика във Франция, докато развитието на други две гигафабрики, в Италия и Германия, е в застой поради ниското търсене на електрически превозни средства.