В опит да се противопостави на конкуренцията на Китай в автоелектроиндустрията, Stellantis ще инвестира 1,5 милиарда евро в китайския производител на електрически автомобили Leapmotor. Това ще позволи на френско-американско-италианската автомобилна компания да придобие 20% от капитала на този стартъп и да контролира съвместно предприятие, създадено с цел да има водещо участие на международния пазар и преди всичко в Европа, пише capital.fr.
Трябва да държиш приятелите си близо до себе си, а враговете си – още по-близо – това е девизът, който Карлос Таварес, големият шеф на Stellantis, прилага днес. Конкуренцията на Китай в сектора на електрическите коли застрашава френско-американо-италианската автомобилна група и нейните европейски конкуренти. Китайските производители правят революция в тази индустрия и са изпреварили с пет години колегите си от Стария континент в електроавтомобилния сектор, изтъква френският министър на икономиката Бруно Льо Мер и допълва че „не е невъзможно да ги догоним, но се изисква усилена работа“. Спациалистите от сектора обаче говорят за изоставане по-скоро с десет години.
Така Stellantis възнамерява да защити тила си и да се доближи до най-добрите. Компания, която се оттегли от историческия си съюз между бившия PSA и Dongfeng, обяви, че е подписала партньорски договор с Leapmotor. В него се предвижда да инвестира 1,5 милиарда евро, за да придобие 20% от капитала на този китайски стартъп, който все още е малко известен в Европа, но който е продал около 15 000 електрически автомобила в Китай през последните месеци. Така тя ще стане един от основните акционери с две места в борда на директорите.
С Leapmotor Stellantis си намира работеща компания в Китай
Споразумението включва още една клауза, а именно създаването на съвместно предприятие, наречено Leapmotor International, в което Stellantis ще притежава контрола с 51% (срещу 49% за Leapmotor). По този начин френският производител получава изключителни права за производството, износа и продажбата на моделите от марката Leapmotor извън Китай. Става дума за развитие на бизнеса на стартиращата компания в целия свят, като ще се започне от Европа през втората половина на 2024 година. Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, вярва, че „моментът е идеален да се даде решителен принос за стратегията на Leapmotor за експанзия на междунаросния пазар, като се има предвид, че тя е един от най-впечатляващите нови играчи в сектора на електрическите автомобили.“
Пазарният дял на Stellantis в Китай е само 1%, поради което е важно да се намери качествен китайски партньор за осигуряване на по-нататъшното развитие там. И преди всичко, сред около 200-те съществуващи китайски производители трябва да се намери партньор, който е вече на пазара. Leapmotor притежава един завод в страната, който е произвел над 100 000 автомобила през 2022 година. Създадена през 2015 г. от Zhu Jiangming и листвана на фондовия пазар от 2022 г., Leapmotor все още не прави пари. Загубата ѝ през миналата година възлиза на 647 милиона евро при оборот от 1,6 милиарда евро, който се е увеличил с 300% в сравнение с 2021 година.
Във Франция стартъпът е продал 200 електроавтомобила модел T03 (компактен градски автомобил) на цена от 26 000 евро за базовия модел. Той чака да получи няколко необходими разрешения от Европейския съюз, за да се разгърне по-широко на територията на Франция, първият му европейски целеви пазар.