fbpx

Столичното летище извън топ 50 в ЕС по превозени пътници

През 2024 г. общият брой на пътниците, пътуващи по въздух в ЕС, е бил 1,1 милиарда, което е увеличение с 8,3% в сравнение с 2023 г. (973 милиона), сочат данни на Евростат.

Всички страни от ЕС са регистрирали годишен ръст на броя на пътниците, превозени по въздух, в сравнение с 2023 г. Унгария (+19,2%), Чехия (+18,9%) и Естония (+17,8%) отчитат най-голямо увеличение, докато най-ниското е в Швеция (+1,3%), България (+3,8%) и Франция и Ирландия (и двете +4,6%). Тези цифри обаче отразяват дейността на всички летища в дадена държава.

Топ 9 на летищата за въздушен пътнически транспорт остават същите

През 2024 г. сред 10-те летища в ЕС, регистрирали най-голям брой превозени пътници, са Париж/Шарл дьо Гол със 70,3 милиона пътници (+4,3%), Амстердам/Схипхол, 66,8 милиона пътници (+8,0%), Мадрид/Барахас, 66,1 милиона (+9,9%), Франкфурт/Майн, 61,5 милиона (+3,7%) и Барселона/Ел Прат, където са регистрирани 54,9 милиона (+10,3%).

Рома/Фиумичино се класира на 6-то място с 48,7 милиона пътници, но отбеляза най-голямо увеличение сред топ 10 летища (+20,8%). Атина/Елефтериос Венизелос изпревари и измести Париж-Орли през 2024 г., осигурявайки си 10-то място благодарение на значителен ръст на пътниците в сравнение с 2023 г. (+19,6%).

Що се отнася до броя на пътническите полети, класирането е малко по-различно. Амстердам Схипхол е на първо място с 456 000 полета, следван от Париж Шарл де Гол (422 000 полета), Франкфурт на Майн (409 000 полета), Адолфо Суарес Мадрид Барахас (397 000 полета), Барселона Ел Прат (333 000 полета), Мюнхен (309 000 полета) и Рим Фиумичино (308 полета). Това бяха единствените летища с повече от 300 000 полета.

Софийското летище е извън 30-те с най-добри данни. То е на 53-то място от общо 130 летиша в ЕС. Данните на столичното летище спрямо 2023 година са добри, като при превозени пътници има ръст от 10.1%, а пътническите полети са с 9.8% повече.

Общият въздушен товарен и пощенски транспорт в ЕС също отбелязва увеличение от 8,7% през 2024 г. в сравнение с 2023 г. Това се дължи на ръст от 10,8% в транспорта извън ЕС, докато транспортът в рамките на ЕС беше почти стабилен на +0,1%, а вътрешният транспорт намаля с 4,3%.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"