Изданието Visual Capitalist класира основните играчи в корабостроенето според брутния тонаж (GT) на търговските кораби, построени през 2023 г.
Бруто тонажът (GT) измерва вътрешния обем на кораба и не е свързан с теглото на кораба, а по-скоро с общия му размер и капацитет. Един много голям контейнеровоз с капацитет от около 20 250 TEUs (еквивалентни единици от двадесет фута) би имал 220 000 GT.
Данните, използвани от изданието, са получени от ООН за търговия и развитие (UNCTAD) и изключват военни кораби, яхти, риболовни кораби, офшорни платформи и баржи.
Visual Capitalist изброява 15-те най-добри държави в корабостроенето, останалите са комбинирани в една категория „свят“, тъй като делът им е много малък.
Анализът показва, че Китай е построил повече от половината от всички търговски кораби в света по брутен тонаж (33 милиона GT) през 2023 г. Това означава 150 от най-големите контейнеровози в света. Южна Корея (18 милиона GT) и Япония (10 милиона GT) също са основни играчи в корабостроителната индустрия. Взети заедно, тези три страни представляват 95% от цялата индустрия.
„Господството на Китай е особено умопомрачително“, изтъкват авторите на изследването. Той е водещият корабостроител в продължение на 14 поредни години. Всъщност през 2007 г. е зад Япония и Южна Корея; до 2010 г. той надскочи и двете страни.
Растежът на сектора – и общият икономически растеж в страната – съвпадат с присъединяването на Китай към СТО през 2001 г. Китайското производство в много сектори се разраства и износът му скача рязко, което му помага да се превърне във втората по големина икономика в света през 2010 г.
Мощността на китайското корабостроене се разклати през 2008 г., когато рецесията наложи затварянето на стотици корабостроителници. Оттогава обаче корабостроителниците промениха фокуса си: не толкова върху корабите за насипни товари, а към „корабите с висока стойност“ – като круизни кораби и LNG превозвачи.