Тъй като китайската икономика и вътрешният транспортен сектор претърпяват значителни трансформации, търсенето на най-широко използваните горива на основата на петрол – включително бензин, реактивно гориво и дизел – намаля незначително през 2024 г. Нещо повече, комбинираното потребление на тези горива в Китай от почти 8,1 милиона барела на ден (mb/d) е с 2,5% под нивата от 2021 г. и само малко над тези през 2019 г., сочи анализ на колектив от Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Тъй като цялостната китайска икономика се движи от производство към растеж, базиран на услуги, и тъй като приемането на електрически превозни средства се разширява в транспортния сектор, данните категорично показват, че използването на петролни горива в Китай вече е достигнало плато и че потенциалът за бъдещ растеж може да е много ограничен.
Като цяло китайското търсене на петрол продължава да се увеличава, като растежът е доминиран от нефтохимическите суровини, които се превръщат в пластмаси и влакна, вместо да се изгарят като горива. Търсенето на петрол за нефтохимикали в Китай расте с почти 5% през 2024 г., тъй като са пуснати нови заводи в експлоатация, тенденция, която се очаква да продължи през следващите няколко години. Въпреки това, докато Китай е отговорен за повече от 60% от глобалното увеличение на общото търсене на петрол между 2013 г. и 2023 г., то представлява по-малко от 20% от ръста през миналата година, до голяма степен в резултат на забавянето на потреблението на гориво.
Подкрепени от националните политики на Китай, фокусирани върху енергийната сигурност, промишлената дейност и контролирането на замърсяването, стимулите за електрически превозни средства и превозни средства с ниски емисии засилват възприемането, като значително повишават търсенето на гориво. Китайското правителство има за цел да достигне пик на емисиите на въглероден диоксид (CO2) преди 2030 г. и икономиката да постигне въглероден неутралитет преди 2060 г. Прогнозите на Института за икономически и технологични изследвания на Китайската национална петролна корпорация (CNPC ETRI) са малко по-крайни от тези на МАЕ и показват, че общото търсене на петрол достига повратна точка през 2025 г. и намалява след това.
Миналогодишният спад в употребата на петролни горива в Китай се случва въпреки 12% скок в употребата на реактивни самолети/керосин, тъй като въздушният транспорт се възстановяви след блокирането. Очаква се нов малък спад в общото потребление на гориво през 2025 г., тенденция, която вероятно ще се ускори в средносрочен план. Това вероятно ще доведе до плато в общото търсене на петрол в Китай по-късно през това десетилетие, въпреки нарастващото търсене на нефтохимически суровини.
Платото в търсенето на горива в Китай е значително и необичайно, тъй като това се случва в страна със среден доход, която продължава да отбелязва стабилен растеж на БВП. Като се има предвид размерът на икономиката му, Китай използва относително малко гориво в сравнение със страните с по-високи доходи. Търсенето на Китай и на трите продукта заедно остава по-ниско от търсенето на бензин само в САЩ. Това е въпреки много силния ръст през 2010 г. на търсенето на гориво в Китай, което се е повишило със 75% между 2009 г. и 2019 г. За сравнение, потреблението на гориво в други големи нововъзникващи пазари продължава да расте, като потреблението както в Индия, така и в Бразилия е нараснало с около 4% миналата година.
Несъответствието в нивата на потребление се подчертава от факта, че ОИСР, чиито страни членки колективно съответстват на общото население на Китай, са използвали четири пъти повече от тези продукти, отколкото Китай през 2024 г. Няма исторически прецедент за изравняване на траекторията на растеж на търсенето на гориво на този етап. Може би най-близкият исторически аналог е стабилизирането на потреблението в Корея от средата на 90-те години на фона на бърз растеж на БВП, което се случи, когато потреблението на гориво на глава от населението беше повече от три пъти по-високо, отколкото е в Китай днес. Търсенето на горива в Корея почти не е нараснало през десетилетията оттогава, дори когато страната премина в статут на високо ниво на доходите. Такива приглушени развития подчертават ограниченията при изготвянето на прогнози за търсенето на петрол въз основа на конвергенция в резултатите между много различни икономики.
Налице е също така значително разширяване на предоставянето на обществен транспорт, особено високоскоростен железопътен транспорт (HSR). Съгласно настоящия 14-ти петгодишен план (2021-2025 г.), Китай цели да разшири своята HSR мрежа, която вече е най-голямата в света, до 50 000 км до края на 2025 г. и до 60 000 км до 2030 г. Тази година China State Railway Group планира да инвестира 590 милиарда CNY (80,8 милиарда USD) в нова железопътна инфраструктура, заедно с разширяването на HSR се разглежда като допълнение към нарастващото използване на EV. Общите километри, изминати от пътници с влак на дълги разстояния, са се увеличили със 7% между 2019 г. и 2024 г. През същия период използването на мрежите на градското метро се е увеличило със 17% – или повече от 10 милиона пътувания на ден – според данните на MetroDB. Взети заедно, тези тенденции вероятно постепенно ще намалят търсенето през 2024 г. с още 1,5%.
Като цяло различните форми на заместване са избегнали ръст на търсенето на петрол от около 15% (или 1,2 милиона барела на ден) в Китай от 2019 г. насам и вероятно ще избегнат още 5% тази година, главно поради ускоряването на навлизането на електромобилите. Тези тенденции оказват голямо влияние върху използването на първокласни горивни продукти, които са от основно значение за рентабилността на рафинериите. За разлика от това, по-голямото търсене на нефтохимически суровини обикновено се оценява с отстъпка спрямо суровия петрол или се доставя от течен природен газ (NGL).
Тези променящи се модели на търсене създават натиск върху рафинериите в Китай и другаде, както и върху основното търсене на суров петрол, като същевременно осигуряват незаменим изход и значителни възможности за растеж за нарастващото производство на NGL в САЩ. В това отношение развитието в Китай предобразува важни аспекти на нашите средносрочни прогнози за пазара на петрол.