Ключови изводи
- През януари индексът на несигурността на икономическата политика скочи до 428,9, движейки се близо до върховете на COVID-19.
- Този индекс проследява световните икономики от 1997 г. насам, използвайки различни показатели, вариращи от медийно отразяване на търговията до разлики в икономическите прогнози на Федералния резерв.
- Новите търговски войни засилват несигурността, тъй като гамата от потребителски стоки – от хранителни стоки до автомобили – може да поскъпне.
Днес несигурността в икономическата политика достига най-високата си точка от 2020 г.
Тъй като митата на Тръмп пренастройват веригите за доставки, в отговор фондовият пазар в САЩ се срина. Досега Канада и Европа са наложили на САЩ ответни мита, а бизнесите по света се стремят да разнообразят веригите за доставки.
Изданието Visual Capitalist показва несигурността на глобалната икономическа политика от 1997 г. насам, въз основа на индекса на несигурността на икономическата политика.
Индексът на несигурността на икономическата политика се изкачи до 428,9 през януари, малко под рекорда си от 2020 г. Това се измерва в 21 държави, претеглено по БВП, на базата анализ на новините. Изданието показва как индексът се представя при ключови събития през последните три десетилетия:

Докато търговската война ескалира, Тръмп наложи мита на Канада, Европейския съюз, Мексико и Китай.
Наскоро, на фона на 50% насрещни мита върху американското уиски от Европейския съюз, Тръмп заплаши с мита от 200% върху алкохолните напитки от блока. Междувременно Европа обмисля налагането на допълнителни ответни мерки върху износа на стомана, алуминий, говеждо и ядки от САЩ.
Германските производители на автомобили пък все повече търсят пазари извън САЩ, които генерират най-голям брой продажби за вече обсадената индустрия.
Подобно на ЕС, Канада планира да наложи мита на САЩ след 25% данък върху стоманата и алуминия. Канада е най-големият износител за САЩ както на стомана, така и на алуминий, оценени общо на 16,5 милиарда долара през 2024 г. Тези контрамерки включват също 25% мито върху инструменти, компютри и спортно оборудване, като общо се насочват към 28,9 милиарда долара в износа на САЩ.
Една от оценките сочи, че цената на SUV, сглобявани в Северна Америка, може да скочи с $9 000, ако на Канада и Мексико бъде наложено общо мито от 25% в продължаващите търговски спорове.