През 2021 г. Facebook промени името си на Meta заради обещанието за метавселената, която Марк Зукърбърг смята за бъдещето на човешките онлайн взаимодействия. Три години по-късно равносметката далеч не е толкова впечатляваща, колкото се очакваше, белязана от стратегически неуспехи и огромни финансови загуби, отбелязва репортаж на capital.fr.
Спомняте ли си? През октомври 2021 г., когато светът излизаше от поредицата здравни ограничения и социалните мрежи и видеоигрите записваха рекордна посещаемост, Марк Зукърбърг обяви новото име на Facebook, Meta, с обещанието да революционизира метавселената – виртуална и обогатена в 3D вселена, позволяваща завладяващо и интерактивно изживяване – и да се утвърди като пионер в сектора.
След това шефът ѝ се хвърли стремглаво към своя проект Horizon Worlds, базиран на инструменти за виртуална реалност и вселени с обогатена реалност. Въпреки бляскавите фойерверки при стартирането му, феноменът в крайна сметка не доведе до очаквания ефект, превръщайки обогатения свят на Зукърбърг в огромен призрачен град. В своя отчет за финансовите резултати за третото тримесечие на 2023 г. Meta посочи оперативна загуба от $3,74 милиарда на своето подразделение Reality Labs, натоварено с разработването на метавселената и производството на хардуер за обогатена и виртуална реалност.
50 милиарда долара оперативна загуба за Мета
През 2024 г., въпреки известен ръст на приходите благодарение на продажбата на слушалките Quest (790 милиона долара за първата половина на 2024 г. срещу 620 милиона долара през 2023 г.), Reality Labs натрупа загуби от 4,48 милиарда долара за същия период. След 2020 г. повече от 50 милиарда долара са били погълнати от това подразделение, както можем да прочетем във финансовия отчет на Meta за първото шестмесечие на 2024 г. „Meta днес плаща цената на рискован и преждевременен залог на пазар, който все още се развива и продажбите не бяха достатъчни, за да компенсират загубите от инвестираните милиарди долари“, обобщава Ари Коутс, консултант по ин формационни технологии за Viseo group.
Макар че слушалките за виртуална реалност, като Quest 2 (20 милиона продадени бройки), се радват на известен успех в сектора на игрите, Ари Коутс припомня, че употребата им остава ограничена: „Все още е рано да наблюдаваме съществени промени в употребата с приложение наистина излизащо извън сферата на видеоигрите.“ Днес всъщност виртуалните вселени на Meta остават до голяма степен ограничени до сектора на игрите (начело с Fortnite и Roblox) и в по-малка степен до професионални демонстрации, обучения или за прекалено специфични събития. Тази трудност, съчетана със скъпи и често неудобни продукти за продължителна употреба, ограничава приложението сред широката публика.
Мета не изоставя метавселената
Междувременно, на 14 март, стимулиран от блестящия успех на модели като ChatGPT, Марк Зукърбърг потвърди стратегическа промяна за Meta, като обяви, че неговият приоритет вече ще бъде изкуственият интелект, като по този начин измести метавселената на заден план.
Ще бъде ли преустановен засега проектът за метавселената? Дори ако първите инвестиции на Meta за метавселената да не носят очакваните плодове, нейният собственик предвижда благодарение на все по-компактни и функционални и преди всичко не толкова скъпи продукти ръст на сектора в дългосрочен план, въпреки скептицизма на широката публика. „Това е принципът на цикъла на Гартнер: интересът към една нова технология расте много бързо с изключително големи очаквания, рязко спада (разочарование от нея), след което постепенно започва да се покачва отново, когато технологията става по-зряла и може да се използва за конкретни нужди“, цитира теорията Ари Коутс.
В този ред на мисли в Meta се проучват други направления, по-специално пускането на по-евтини слушалки Quest, Quest 3S, но също така и нова версия на Quest Pro, която да противодейства на напредъка на Apple в слушалките със смесена реалност. Всъщност Vision Pro на Apple, струващ няколко хиляди евро бройката, не е надхвърлил 100 000 продажби въпреки първоначалния си успех.
Изкуственият интелект засилва метавселените
И накрая, появата на изкуствения интелект може да бъде от полза за развитието на метавселената, особено за подобряване на потребителското изживяване. По време на една конференция през септември основателят на Facebook обяви обединяването на изкуствения интелект и метавселената в една и съща стратегическа линия, целяща да стимулира нови проекти, като гласовото разпознаване или персонализирането на взаимодействията в обогатената реалност.
Преди месец Meta представи Orion, прототип на очила с обогатена реалност, които осигуряват завладяващи цифрови наслагвания в реалния свят, което ви позволява да правите видео разговори, да гледате филми или дори да играете игри в реалността, обогатена от прожекцията на холографски изображения чрез прозрачни контактни лещи. „Проектът Orion е обещаващ за достъп до широката публика“, смята Ари Коутс. Пречките пред него обаче са високите производствени разходи и липсата на убедително практическо приложение. Те отново могат да ограничат неговото масово използване. По принцип, кой би искал смартфон, залепен за лицето му?
Все повече и повече компании инвестират в метавселената, за да се възползват от един обещаващ пазар (според Bloomberg пазарът може да генерира повече от 5000 милиарда долара в дългосрочен план). „Meta се позиционира начело, след като Apple и Microsoft ограничиха своите инвестиции“, казва още Ари Коутс. Други компании, по-малко познати на широката общественост, обаче играят ключова роля в позволяването на преживяванията да станат по-плавни и използването ѝ да стане по-демократично. Тук ще изброим само някои от тях: Ready Player Me в създаването на аватари, The Sandbox в продажбата на парцели земя или Nvidia, която проектира графични процесори за видеоигри… Реномирани марки като Gucci и Nike са заложили на инвестиции във виртуалната икономика, като създавате цифрови стоки, специално предназначени за аватари. Някои държави, като Китай, Обединените арабски емирства или Великобритания дори разработват свои собствени виртуални светове.