fbpx

Цената на батериите за електрически автомобили може да изненада мнозина

Изследване на Visual Capitalist установява как цената на батерията за електрически превозни средства (EV) може да варира в зависимост от състава и химията. Използвайки данни от Benchmark Minerals Intelligence, изданието показва различните разходи за батерийни клетки на популярни електрически превозни средства.

Размерът има значение

Някои собственици на електромобили са изненадани, когато открият цената на подмяната на техните батерии, като в зависимост от марката и модела на превозното средство, цената на нова литиево-йонна батерия може да достигне 25 000 долара:

Цената на EV батерия може да се формира от различни фактори като разходи за суровини, производствени разходи, сложност на опаковането и стабилност на веригата за доставки. Един от основните фактори е химическият състав.

Графитът е стандартният материал, използван за анодите в повечето литиево-йонни батерии. Въпреки това, минералният състав на катода обикновено се променя. Той включва литий и други минерали като никел, манган, кобалт или желязо. Този специфичен състав е основен при определяне на капацитета, мощността, безопасността, продължителността на живота, цената и цялостната производителност на батерията.

Батерийните клетки от литиево-никел-кобалт-алуминиев оксид (NCA) имат средна цена от $120,3 за киловатчас (kWh), докато литиево-никел-кобалт-манганов оксид (NCM) има малко по-ниска цена от $112,7 за kWh. И двете съдържат значителни пропорции на никел, което увеличава енергийната плътност на батерията и позволява по-дълъг диапазон на действие.

На по-ниска цена са батериите с литиево-железен фосфат (LFP), които са по-евтини за производство от кобалтовите и базираните на никел варианти. LFP батерийните клетки имат средна цена от $98,5 за kWh. Те обаче предлагат по-малко специфична енергия и са по-подходящи за електромобили със стандартен или малък пробег.

Коя батерия доминира на пазара на EV?

През 2021 г. пазарът на батерии е доминиран от батерии NCM, с 58% от пазарния дял, следван от LFP и NCA, държащи по 21%.

С поглед към 2026 г. пазарният дял на LFP се очаква да се удвои, достигайки 38%.

Очаква се NCM да съставлява 45% от пазара, а NCA да намалее до 7%.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"